قدردانی از کارکنان در پاندمی کرونا

قدردانی از کارکنان موضوعی است که همیشه موردتوجه مدیران و کارکنان بوده است. از یک طرف کارکنان انتظار دارند نتیجه اقدامات طلایی آنها در کار دیده شود. آنها دوست دارند که سازمان به اقداماتشان بها دهد. قدردانی از کارکنان به هر شکلی که باشد انگیزه آنها برای ادامه بهتر بودن را بالا می‌برد. بر تجربه مثبت کارکنان در سازمان اثر گذار است و برند استعداد را تقویت می‌کند.

از طرف دیگر مدیران هم تمایل دارند کارکنان با عملکرد بالا را شناسایی کنند. این شناسایی الگوی عملکردی را معرفی می‌کند. باعث می‌شود سایر کارکنان از انتظارات عملکردی سازمان آگاه شوند و تلاش کنند مطابق آن عمل کنند. همچنین قدردانی از کارکنان نمایانگر میزان اهمیتی است که سازمان برای کارکنانش قائل است. پس می‌تواند برند کارفرمایی را تقویت کند.

تا حدود 2 سال پیش قدردانی از کارکنان در سازمان‌ها الگوی مشخصی داشت: از تشویق کارمند شایسته در جمع همکاران و در ساعات کاری گرفته تا برگزاری یک مراسم پرشکوه برای تقدیر و تشکر از کارکنان برتر و اهدای پاداش به آنها. همه و همه در راستای قدردانی از کارکنان صورت می‌گرفت.

اما در اوضاع فعلی که پاندمی کرونا بر جهان سیطره انداخته و شکل زندگی شخصی و کاری را تغییر داده است نمی‌توان برنامه قدردانی از کارکنان را مثل قبل انجام داد. در این شرایط کارکنان دیگر پشت میز خود در سازمان نیستند که بتوان به خاطر اقدامی عالی در لحظه از آنها قدردانی کرد. همچنین کار از راه دور امکان تشخیص عملکرد خوب را تا حدی دشوار ساخته است.

پس می‌توان گفت در حال حاضر شناخت کارکنان و در نظر گرفتن پاداش مشکل شده است. با این حال قدردانی از کارکنانی که در این شرایط به کار خود ادامه می‌دهند (خواه در خط مقدم سازمان باشند خواه در خانه) مسلماً بیش از هر زمان دیگری مهم است.

اگر می‌خواهید بدانید در زمان بحران چگونه یک برنامه قدردانی از کارکنان داشته باشید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

1. برای قدردانی از کارکنان خدمات تأمین ملزومات داشته باشید

برای قدردانی از کارکنان در تأمین هزینه‌های غذا و تحویل مواد غذایی به آنها کمک کنید. سازمان‌ها می‌توانند برای تحویل رایگان خدمات به کارکنان با فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها قرارداد اشتراک سالانه داشته باشند. این کار هزینه تأمین ملزومات را برای کارکنان پایین می‌آورد. چون سازمان با اشتراک سالانه هزینه‌های تحویل را تقبل کرده است.

همچنین کارکنان می‌توانند به‌صورت آنلاین آنچه را که نیاز دارند، سفارش دهند. این امکان مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها در شرایط کرونا را کم می‌کند و نشان دهنده اهمیتی است که سازمان به سلامت نیروی کارش می‌دهد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
6 اصل برای ایجاد انگیزه در کارکنان

2. برای قدردانی از کارکنان جعبه هدیه ماهانه داشته باشید

گزینه دیگر برای قدردانی از کارکنان که ممکن است آنها را هنگام کار از راه دور خوشحال کند جعبه هدیه ماهانه است. این جعبه می‌تواند شامل اقلام مختلفی باشد که ماهانه برای کارکنان ارسال می‌شود. مثلاً: می‌تواند محصولات تازه، گوشت، غذاهای آماده و میان وعده‌های سالم را داشته باشد. یا می‌تواند شامل مجموعه اقلامی باشد برای خوشامدگویی به نیروی تازه‌وارد.

هدیه برای قدردانی از کارکنان
برای قدردانی از کارمندان جعبه هدیه ماهانه داشته باشید.

 

برای قدردانی از کارکنان، سازمان‌ها می‌توانند گاهی جعبه‌ای را با موضوع سرگرمی یا علایق آنها ایجاد کنند. این نوع جعبه‌ها به کارکنان کمک می‌کند تا اوقات فراغت خود را با آن بگذرانند. همچنین به آنها نشان می‌دهد سازمان به سلامت جسمی و روانی آنها توجه کرده است. دانستن اینکه کارکنان چه چیزی را دوست دارند و به چه چیزی احتیاج دارند نشان‌دهنده علاقه شخصی سازمان به آنها است.

3. برای قدردانی از کارکنان برنامه شناخت اجتماعی داشته باشید

قدردانی از کارکنان لزوماً به معنای صرف پول و تهیه یک پاداش مادی برای آنها نیست. غالباً کارکنان خواستار دیده شدن ساده تلاششان هستند. چرا سازمان‌ها آنها را در رسانه‌های اجتماعی خود شناسایی و ستایش نکنند؟ سازمان می‌توانند دستاوردهای کارکنان را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. این کار باعث می‌شود آنها از در کانون توجه بودن لذت ببرند.

همچنین برای قدردانی از کارکنان سازمان‌ها می‌توانند یک پست بنویسند که شامل خلاصه‌ای از ارزش کارکنان برای سازمان است. سپس آن پست را با یک عکس یا فیلم در شبکه‌های اجتماعی خود نشر دهند. این کار حس اجتماعی کارکنان را ارضا می‌کند، نماد قدرشناسی سازمان است و در سایر کارکنان نیز انگیزه بهتر بودن را ترغیب می‌کند.

4. برای قدردانی از کارکنان برنامه توسعه حرفه‌ای داشته باشید

اکنون‌که کارکنان کمی بیشتر وقت خود را در اختیار دارند سازمان‌ها امکان دارند به آنها در رشد شخصی و حرفه‌ای‌شان کمک کنند. در این شرایط یکی از برنامه‌های قدردانی از کارکنان این است که سازمان‌ها از کارکنان بپرسند که می‌خواهند چه مهارت‌هایی را پرورش دهند. سپس به آنها فرصت دهند آنچه را برایشان مهم است انتخاب کنند.

سازمان‌ها می‌توانند صدها دوره رایگان یا کم‌هزینه را از طریق دانشگاه‌ها یا مؤسسات ارائه‌دهنده تدارک ببینند. بعد آن دوره‌ای که بر مهارت‌های انتخابی کارکنان تمرکز دارد را برای آنها به‌صورت آنلاین و رایگان برگزار کنند.

برنامه های آموزشی برای قدردانی از کارکنان
برای قدردانی از کارمندان برنامه توسعه حرفه‌ای داشته باشید.

 

سازمان‌ها می‌توانند بعد از اینکه کارکنان دوره را گذراندند از آنها در مورد تجربه و آموخته‌هایشان سؤال کنند. سپس امکان استفاده از این مهارت‌های آموخته‌شده را در راستای تحقق اهدافشان فراهم کنند.

پس ایجاد فرصت آموزشی می‌تواند هدیه‌ای باشد که سازمان برای قدردانی از کارکنان شایسته به‌طور مداوم ارائه می‌دهد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
تفاوت جامعه پذیری و آشناسازی دقیقاً چیست؟

5. برای قدردانی از کارکنان برنامه استراحت همراه با حقوق داشته باشید

همان‌طور که می‌دانیم کارکنان در سازمان کار را رأس ساعت مشخصی شروع و رأس ساعت مشخصی تمام می‌کنند. حتی در سازمان حین کار ممکن است یک گپ کوتاه با همکاران خود داشته باشد.

اما وقتی‌که از خانه کار می‌کنند خیلی سخت است که از کار دور شوند. آنها از صبح پشت میز کاری خود در خانه می‌نشینند و بدون وقفه کار را ادامه می‌دهند. حتی گاهی خارج از زمان کار به انجام کار می‌پردازند. هیچ همکاری هم در خانه نیست که بتواند برای لحظه‌ای آنها را از تمرکز صرف بر روی کار خارج کند.

در نتیجه، کارکنان ممکن است بیشتر از آنچه باید، کار کنند. تدارک یک برنامه استراحت همراه با حقوق به آنها کمک می‌کند تا از صفحه مانیتور دور شده و دوباره شارژ شوند. اینکه سازمان کارکنان را ملزم می‌کند رأس یک زمان یا روز مشخص حق کار کردن ندارند و برای تقویت قوای روحی و جسمی باید استراحت کنند اقدامی در راستای قدردانی از کارکنان است.

حتی اگر کارکنان در زمان استراحت قادر به رفتن به جایی نباشند بازهم خوشحال خواهند بود که سازمان این امکان را برای آنها در نظر گرفته است.

6. برای قدردانی از کارکنان جشن مجازی داشته باشید

با ادامه کار در خانه انگیزه افت می‌کند. اینجا یک روش دیگر برای قدردانی از کارکنان انجام کاری خاص مثل تدارک یک دورهمی برای کل تیم است.

البته در حال حاضر برگزاری مهمانی‌های حضوری امکان‌پذیر نیست. پس چرا سازمان‌ها یک رویداد اجتماعی آنلاین برگزار نکنند؟

قدردانی از کارکنان و جشن مجازی
برای قدردانی از کارکنان جشن مجازی داشته باشید.

 

سازمان‌ها می‌توانند موضوعی را انتخاب کنند و همه را تشویق کند که متناسب با آن موضوع لباس بپوشند. یعنی تم مخصوص خود را در لباس، تزئین مکان و … داشته باشند. حتی سازمان‌ها می‌توانند برای بهتر شدن رویداد هر آنچه لازم است را برای کارکنان ارسال کنند.

داشتن این‌چنین برنامه‌هایی روحیه کارکنان را بالا می‌برد. نشان‌دهنده اهمیتی است سازمان برای آنها قائل است.

7. برای قدردانی از کارکنان به آنها بگویید «متشکرم»

اینکه سازمان‌ها از کارکنان برای کارهایی که انجام می‌دهند به‌صورت شفاهی تشکر کنند باید تبدیل به یک عادت شود. سازمان‌ها باید سعی کنند برای پیام شفاهی قدردانی خود دلیل خاصی را ذکر کنند. این باعث می‌شود اصالت به پیام اضافه و ارزش تلاشی که کارکنان برای کسب نتایج کرده‌اند نشان داده شود.

همین پیام شفاهی ساده می‌تواند یکی از برنامه‌های اثرگذار سازمان‌ها برای قدردانی از کارکنان باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.