کلیدی ترین مهارت های نرم در دورکاری

اگر شما هم تجربه دورکاری داشته باشید حتماً موافقید که دورکاری برای هر دو کارکنان و کارفرمایان چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت. چالش‌هایی مانند عوامل حواس‌پرتی در منزل، کاهش ارتباطات رودررو و احساس منزوی شدن، عدم نظارت متقابل و… . در این شرایط پر چالش چه افرادی می‌توانند بدون حضور فیزیکی در شرکت و ارتباط و تعامل نزدیک با مدیر و همکاران برای تحقق اهداف سازمانی بهره‌ور باشند؟ در راستای پاسخ به همین سؤال، مهارت های نرم در دورکاری موردتوجه بسیاری از کارفرمایان قرارگرفته است.

این مقاله به کلیدی‌ترین مهارت ‌های نرم در دورکاری که برای موفقیت و پیشرفت کار بسیار مهم است، می‌پردازد. اگر دورکار هستید یا کارکنان شما به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کنند خواندن این مقاله را از دست ندهید!

رشد دورکاری

دورکاری یکی از مدل‌های کاری است که در شرایط فعلی جایگاه خودش را در دنیای کسب‌وکار مستحکم کرده است. اکنون دیگر مشخص‌شده که این مدل کاری برای مدت طولانی یا شاید برای همیشه وجود خواهد داشت. درحالی‌که پذیرش دورکاری در سال‌های قبل با رشد ملایم رو به افزایش بود، شروع پاندمی کرونا به‌طور فزاینده‌ای نرخ پذیرش دورکاری را تسریع کرد.

بخش عظیمی از جامعه کارگری و کارفرمایی به یک‌باره با تغییرات بسیاری در مدل کاری مواجه شدند. آنها مجبور شدند خود را با روش‌های جدید کار وفق دهند و جنبه‌های جدیدی را در کسب‌وکار خود اجرا کنند. مانند پذیرش دورکاری کارکنان، مصاحبه‌های مجازی، جلسات آنلاین و… . این شیوه جدید کار منجر به تغییراتی در مهارت‌های موردنیاز سرمایه‌های انسانی سازمان شد.

مهارت های نرم در دورکاری

منظور از مهارت ‌های نرم، ویژگی‌های شخصیتی مانند رهبری، ارتباطات یا مدیریت زمان است و مهارت ‌های سخت به دانش فنی و تخصصی خاص مانند توانایی استفاده از برنامه‌های کامپیوتری مربوط می‌شود. درست مانند مهارت های سخت، مهارت های نرم هم برای موفقیت در دورکاری بسیار مهم است. حتی کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند داوطلبانی را برای استخدام انتخاب کنند که دارای مجموعه مهارت ‌های نرم قوی‌تری هستند. زیرا توسعه مهارت های نرم گاهی دشوارتر است.

مهارت های نرم در دورکاری: ارتباطات

در یک محیط حرفه‌ای، ارتباطات به توانایی انتقال جامع ایده‌ها و اطلاعات برای کمک به تسهیل بحث، حل مشکلات و تصمیم‌گیری اشاره دارد. یکی از مهم‌ترین مهارت ‌های نرم در زمان دورکاری برقراری ارتباط مؤثر با همکاران، مدیران، مشتریان و کارکنان است. جالب است بدانید که 50 درصد از مدیران استخدام، برای این مهارت نرم ارزش زیادی قائل هستند.

برای اینکه ارتباطات خوبی داشته باشید باید ابتدا درک خوبی از مخاطب به‌دست آورید. یعنی بدانید برای چه کسی صحبت می‌کنید یا می‌نویسید. و بعد کلمات، سبک و لحن متناسب را انتخاب کنید. ارتباطات می‌تواند یک گفتگوی معمولی با همکار، تماس تلفنی با مشتری، ارسال پیام متنی به مدیر، شرکت در جلسه رسمی یا به گونه‌های دیگری باشد.

حتماً می‌گویید ارتباطات در شرایط کار حضوری در سازمان هم بسیار مهم است و مهارت نرم مختص زمان دورکاری نیست. بله کاملاً حق با شما است اما برای درک اهمیت بیشتر این مهارت نرم در دورکاری به مثال زیر توجه کنید.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
3 اشتباه بزرگ هنگام ارائه بازخورد به کارکنان

مثال برای درک اهمیت ارتباطات

فرض کنید واحد کاری شما با واحد فناوری اطلاعات یک پروژه مشترک دارد. یک ماه تا زمان تحویل پروژه باقی‌مانده و الآن شما به‌صورت حضوری در سازمان فعالیت می‌کنید. همین‌طور که به انجام وظایف پروژه می‌پردازید می‌خواهید نظر آقای اسدی مدیر فناوری اطلاعات را هم جویا شوید. از پشت میز خود بلند می‌شوید و به دفتر آقای اسدی می‌روید. با یکدیگر همفکری می‌کنید و آماده برای ادامه کار به دفتر خود باز می‌گردید. حالا تصور کنید آقای اسدی در دفتر خود نبود. حتماً نظرات و سؤالات خود را از طریق پیام‌رسان فوری و دیگر ابزارهای ارتباطی با او به اشتراک می‌گذاشتید. اما آیا آقای اسدی همان لحظه پاسخ شما را می‌داد؟ این احتمال وجود دارد که شما برای پاسخ سؤال خود چندساعتی را منتظر بمانید.

بنابراین مهارت برقراری ارتباط در شرایط دورکاری به‌ویژه با مدل کاری غیر همزمان بسیار مهم است. در ارتباطات، قدرت درک، صبور بودن و پذیرش تنوع اصلی‌ترین مهارت‌های نرم در دورکاری است.

 

مهارت های نرم در دورکاری: ارتباطات متنی
آشنایی با انواع ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند پیام‌رسان‌های فوری و ویدئوکنفرانس در دورکاری ضروری است.

مهارت های نرم در دورکاری: کار گروهی

در یک تیم دور کار که اعضای تیم در مکان‌های مختلف حضور دارند، کار گروهی مؤثر کلید موفقیت است. کارکنان دورکار ازنظر فیزیکی به‌تنهایی کار می‌کنند اما در واقع آنها عضوی از یک تیم هستند که فقط ازنظر جغرافیایی پراکنده است. بااین‌حال طبیعی است که حداقل گاهی اوقات فراموش کنند که عضوی از سازمان هستند.

تنها نشستن پشت میز در خانه دقیقاً نقطه مقابل حضور در دفتر کاری با راهروهای شلوغ است و این همکاری را کمی سخت می‌کند. کار تیمی از مهارت ‌های نرمی است که نه تنها بهره‌وری را در دورکاری افزایش می‌دهد، بلکه مانند نخ نامرئی عمل می‌کند که اعضای شرکت را در کنار هم نگه می‌دارد.

درست است که شرکت‌ها باید محیطی فراهم کنند که در آن کارکنان به ابزارهای دیجیتالی مناسب برای همکاری و برقراری ارتباط دسترسی داشته باشند، اما کارکنان تنها زمانی می‌توانند از این ابزارها بهترین استفاده را ببرند که مهارت‌ کار گروهی داشته باشند.

مهارت های نرم در دورکاری: سازگاری و انعطاف‌پذیری

در دنیای امروز که همه‌چیز به‌سرعت تغییر می‌کند. شرکت‌هایی احتمال بقا و شکوفایی بیشتری دارند که می‌توانند به چنین تغییراتی واکنش نشان دهند و سازگار شوند. در شرایط دورکاری کارفرمایان به افرادی نیاز دارند که نسبت به تغییرات واکنش مثبت نشان دهند و به رویدادهای پیش‌بینی‌نشده به‌عنوان چالش‌هایی که باعث رشد می‌شوند، برخورد کنند. بنابراین انعطاف‌پذیری از مهارت های نرم ضروری در دورکاری است.

منظور از انعطاف‌پذیری در دورکاری این است که کارکنان باید برای سازگاری با روش‌های جدید کار، تغییرات زیاد و موقعیت‌های غیرمنتظره آماده باشند.

کارکنان دورکار باید یاد بگیرند که با اعضای جدید کار کنند، با یک تیم پراکنده جغرافیایی همکاری کنند، با فناوری‌ها و ابزارهای جدید سازگار شوند، در صورت قطع اینترنت و مشکلات مشابه کار را مدیریت کنند و تعادل بهینه بین کار و زندگی را حفظ کنند.

مهارت های نرم در دورکاری: مدیریت زمان

توانایی مدیریت زمان یک مهارت نرم ارزشمند برای هر دو کارکنان و کارفرمایان است. مدیریت موفقیت‌آمیز زمان در دورکاری کار سخت‌تری است. وقتی از خانه کار می‌کنید و یک زمان شروع، پایان و استراحت مشخصی ندارید بسیار سخت است که روی کار خود متمرکز بمانید و اطمینان حاصل کنید که همه کارهایی که به شما محول شده است انجام می‌شود. به‌عنوان یک کارمند دور کار خودتان باید در قبال زمان پاسخگو باشید.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
5 سبک مدیریت تعارض برای حل تعارضات سازمانی

استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان مانند پومودورو برای افزایش بهره‌وری بسیار کمک‌کننده خواهد بود. تنظیم ساعات کاری مشخص و داشتن یک فضای کاری اختصاصی نیز می‌تواند به کارکنان دورکار کمک کند تا بیشترین استفاده را از زمان خود ببرند. آنها نباید به کار شبانه‌روزی بپردازند و همچنین نباید با کم‌کاری از سیستم دورکاری سوءاستفاده شود.

کار از خانه به کارکنان دورکار این امکان را می‌دهد تا زمان بیشتری برای خانواده و کارهای غیرکاری داشته باشند، البته اگر بتوانند زمان خود را متناسب با حجم کاری خود مدیریت کنند.

مدیریت زمان
درک این موضوع که حتی اگر در خانه هستید، باید روز کاری خود را مدیریت کنید بسیار مهم است.

مهارت های نرم در دورکاری: حل مسئله

موقعیت چالش‌برانگیز زیر را در نظر بگیرید:

مدیر شما وظیفه‌ای کاملاً جدید به شما محول می‌کند. شما در ابتدا برخی از دستورالعمل‌های کاری که باید انجام دهید را با کمک مدیر خود تنظیم می‌کنید و بعد کار خود را شروع می‌کنید. کمی که کار را جلو می‌برید. ناگهان، با مشکلی مواجه می‌شوید. حداقل برای آن روز کاری هیچ‌کس برای حل مشکل در دسترس شما نیست. درحالی‌که دست خودتان را بین موهای سرتان فرو برده‌اید حتماً با خودتان فکر می‌کنید اگر در دفتر کار حضور داشتید به مدیر خود مراجعه می‌کردید اما الان این احساس را خواهید داشت که نمی‌دانید چه‌کاری انجام دهید و کسی را ندارید که در زمان موردنیاز به شما کمک کند. چه چیزی می‌تواند روز شما را نجات دهد؟

دقیقاً؛ مهارت حل مسئله

در زمان دورکاری، مهم است که بتوانید مشکلات را خودتان حل کنید. چون نمی‌توانید به سمت میز کسی بروید و از او سؤال بپرسید. اینکه بتوانید اطلاعات موردنیاز برای حل مسئله را به‌تنهایی پیدا کنید، یک مهارت مهم از مهارت های نرم در دورکاری است.

مهارت های نرم در دورکاری: خودانگیختگی

کارکنان دورکار باید انگیزه کافی برای انجام کارها بدون نیاز به نظارت مداوم داشته باشند. در یک محیط اداری، مدیر شما از کنار میزتان می‌گذرد تا نتایج کار را از شما پیگیری کند اما در شرایط دورکاری باید کارهای روزانه را خودتان به خود یادآوری کنید.

در حالت ایده آل، کارمندان از راه دور باید خودانگیخته باشند. خودانگیختگی نیرویی است که ما را به جلو حرکت می‌دهد. نیروی درونی ما برای دستیابی، تولید کردن، توسعه دادن و تداوم حرکت رو به جلو.

ازآنجایی‌که در زمان دورکاری هیچ رئیس یا مدیری وجود ندارد که به‌طور فیزیکی کارکنان را در دفتر کارشان کنترل کند، این افراد باید انگیزه داشته باشند تا خودشان کارها را به‌موقع انجام دهند. آنها باید توانایی تعیین اهداف، برنامه‌ریزی، تخمین جدول زمانی و دستیابی به اهداف را داشته باشند.

بر اساس یک نظرسنجی جهانی، نامزدهای سازگار و انعطاف‌پذیر، که خود شروع‌کننده یا خودانگیخته هستند، در صدر جدول استخدام‌های ترجیحی کارفرمایان در شرایط دورکاری قرار دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.