آیا از مهارت های رهبری لازم برای هدایت تیم برخوردار هستید؟

فرض کنید همین الان یک موقعیت شغلی به شما پیشنهاد می‌شود و در این موقعیت شغلی شما باید هدایت یک تیم را برعهده بگیرید. چقدر برای آن آماده‌اید؟ صرف نظر از میزان تخصص فنی خود برای پذیرش این موقعیت، آیا از مهارت های رهبری برخوردار هستید؟

اگر می‌گویید برای ارتقا یافتن به یک پست مدیریتی داشتن تخصص و دانش فنی کافی است باید به شما بگوییم که شما می‌توانید رئیس باشید اما لزوماً یک رهبر مؤثر نیستید. هر کسی می‌تواند از لحاظ جایگاه سازمانی یک مدیر یا رهبر باشد. اما برای مؤثر بودن در آن نقش باید از مهارت های رهبری برخوردار بود.

نظریه های رفتاری نشان می‌دهد، مهارت های رهبری قابل یادگیری هستند و افراد می‌توانند از طریق آموزش و تمرین در طول زمان به رهبر مؤثری تبدیل شوند. فرقی نمی‌کند مدیر پروژه باشید یا مدیرعامل سازمان، اگر نقش رهبری دارید باید دارای مهارت های رهبری باشید تا بتوانید با اعضای تیم خود تعامل مثبت برقرار کنید. این موقعیت «قدرت» نیست که شما را به موفقیت می‌رساند بلکه «مهارت های رهبری» است که از شما یک رهبر منحصربه‌فرد می‌سازد.

در این مقاله ما مهم‌ترین مهارت های رهبری را معرفی می‌کنیم. اگر نقش رهبری را بر عهده دارید یا قصد پیشرفت شغلی به سمت موقعیت‌های رهبری و مدیریتی دارید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

1- برقراری ارتباطات موثر

ارتباطات یکی از مهم‌ترین مهارت های رهبری است. اکثر مشکلات در محل کار ناشی از «ارتباط نادرست» است. منظور از ارتباط مؤثر فقط خوب صحبت کردن نیست. گوش دادن فعال، شفاف بیان کردن، توانایی داستان سرایی سازمانی، تسهیل مکالمات گروهی، تکنیک های پرسشگری همه به ایجاد ارتباط درست کمک می‌کنند.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
4 نکته برای تفویض اختیار موفق

2- انگیزه بخشی

برای این‌که رهبر موفقی باشید باید بتوانید، در پیروان برای دستیابی به اهداف انگیزه ایجاد کنید. پرداخت حقوق منصفانه و تشویق کلامی دیگر برای ایجاد انگیزه و نگهداشت کارکنان کافی نیست.

مهارت های رهبری: انگیزه بخشی
رهبران موفق، انگیزه بخش کارکنان هستند.

 

برای ایجاد انگیزه در کارکنان باید اقدامات متفاوتی انجام دهید. مانند:

  • تعیین اهداف شفاف و مؤثر
  • ایجاد کار چالشی
  • دادن استقلال به کارکنان
  • اجرای برنامه‌های منتورینگ
  • ارائه پاداش
  • قدردانی و تشکر
  • درک تفاوت‌های کارکنان
  • و..

3- تفویض اختیار

افرادی که تمایل دارند تمام کارها را خودشان به‌تنهایی انجام دهند، قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد. این افراد تفویض اختیار را نشانه ضعف یک مدیر می‌دانند. درحالی‌که تفویض اختیار یکی از مهارت های مهم رهبری است. برای تفویض اختیار ابتدا باید مهارت‌های هر یک از کارکنان را شناسایی کنید و بر اساس آن مهارت‌ها، وظایف را واگذار کنید.

نخستین قانون مدیریت، تفویض اختیار است. سعی نکنید همه کارها را خودتان انجام دهید، چون نمی‌توانید.آنتا ترنر

4- خلاقیت

خلاقیت، یکی دیگر از مهارت های مهم رهبری است. به‌عنوان رهبر، باید بتوانید خارج از چارچوب فکر کنید. پاسخ‌های خلاقانه نسبت به مسائل ارائه دهید و از اجرای راهکارهای بدیع هراسی نداشته باشید.

5- انعطاف پذیری

رهبران باید برای هر تغییری آماده باشند. نوسانات و تغییرات لحظه آخری همیشه وجود دارند. بنابراین پذیرش تغییر و حل خلاقانه مشکلات از مهارت های رهبری به شمار می‌رود. از طرفی رهبران باید پذیرای پیشنهادات و بازخورد باشند. کارکنان باید بتوانند سؤالات، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را با مدیر یا رهبر خود در میان بگذارند. به‌عنوان یک مدیر باید به نگرانی آنها گوش دهید و آماده ایجاد تغییر باشید.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
15 سؤال برای ارزیابی رهبری

6- همدلی

رهبران بزرگ می‌توانند، انگیزه‌ها، امیدها، رؤیاها و مشکلات پیروان خود را درک کنند و ارتباط شخصی عمیقی با آنها ایجاد کنند.

رهبر همدل
رهبرانی که از مهارت همدلی برخوردار هستند، نیازها و احساسات اعضای تیم خود را بهتر درک می‌کنند.

 

همدلی یکی از مهارت های اساسی رهبری است. همدلی رهبران را قادر می‌سازد:

  • پیش بینی‌های بهتری انجام دهند.
  • استراتژی‌های کاری را بهبود دهند.
  • مذاکره بهتری داشته باشند.
  • خلاقیت را افزایش دهند.

رهبرانی که از مهارت همدلی برخوردار هستند، نیازها و احساسات اعضای تیم خود را بهتر درک می‌کنند و صرفاً روی اهداف خود متمرکز نمی‌شوند. در این فضا کارکنان احساس دیده‌شدن می‌کنند و همین احساس، عملکرد و وفاداری آنها را افزایش می‌دهد.

7- حل مسئله

مسئولیت اصلی هر رهبر حل‌وفصل تمام مشکلات سازمانی در تمام سطوح است. مشکلات ممکن است داخلی باشند، مثلاً در بخش‌های مختلف سازمان، میان کارکنان، تیم‌ها و … . همچنین ممکن است بیرونی باشد، مانند مشکلات مشتریان، شرایط بازار و… . تفاوتی ندارد؛ در هر صورت وظیفه اصلی رهبر این است که کل وضعیت را به‌درستی مدیریت کند. مهارت حل مسئله به رهبران کمک می‌کند تا روندها را تحلیل و پیش‌بینی کنند و مشکلات را حل کنند.

برخورداری از مهارت های رهبری برای موفقیت شغلی و سازمانی ضروری است. برخورداری از این مهارت به شما کمک می‌کند در کنار تیم و سازمان خود پیشرفت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.