بازاریابی منابع انسانی دقیقاً چیست؟

اگر در حوزه منابع انسانی فعالیت داشته باشید، احتمالاً در سال‌های اخیر اصطلاح «بازاریابی منابع انسانی» به گوشتان خورده است. اگر دوست دارید بیشتر با این مفهوم آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

هر سازمانی برای جذب مشتریان جدید، افزایش وفاداری مشتریان فعلی و کسب جایگاه برتر در صنعت و بازار تلاش می‌کند. اما معمولاً سازمان‌ها مهم‌ترین مشتریان خود را فراموش می‌کنند. همان افرادی که به محصولات و خدمات سازمان جان می‌بخشند و افراد بسیاری را به مصرف آنها علاقه‌مند می‌کنند؛ بله کارکنان. بسیاری از شرکت‌ها در اجرای استراتژی جذب و نگهداشت کارکنان شکست می‌خورند.

ریچارد برانسون می‌گوید: «مشتریان حرف اول را نمی‌زنند. کارکنان حرف اول را می‌زنند. اگر از کارکنان خود مراقبت کنید، آنها نیز از مشتریان مراقبت خواهند کرد.»

بازاریابی منابع انسانی چیست؟

به بیان ساده، بازاریابی منابع انسانی به استفاده از فنون بازاریابی در مدیریت منابع انسانی اشاره دارد. ازآنجایی‌که منابع انسانی و بازاریابی هر دو با عناصر اقتصادی و وضعیت روانی افراد در ارتباط هستند، می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند.

تمام فعالیت‌هایی که یک سازمان برای جذب، ایجاد انگیزه و حفظ بهترین استعدادها انجام می‌دهد، می‌تواند بر مبنای استراتژی‌های بازاریابی باشد. مانند برند سازی کارفرما در رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی برنامه‌های آموزشی، بازاریابی استخدام و … .

درست مانند سایر اشکال بازاریابی، بازاریابی منابع انسانی نیز باید از 3 قانون پیروی کند تا پتانسیل خود را به حداکثر برساند.

قوانین بازاریابی منابع انسانی

قانون اول) مخاطب هدف باید تعیین و گروه‌بندی شود. برای انجام این کار، سؤالات زیر را از خود بپرسید.

  • می‌خواهید برای چه کسانی کمپین اجرا ‌کنید؟
  • آنها کجا هستند؟
  • آیا فعالانه به دنبال شغل جدیدی هستند؟
  • انتظارات و آرزوهای بلندمدت آنها چیست؟
  • سایر سازمان‌ها چه نوع امتیازاتی ارائه می‌دهند؟

قانون دوم) اقدامات بازاریابی در عین جذابیت برای کشش افراد نباید سخت‌گیرانه و مستلزم تلاش زیادی از سوی مخاطب (گروه هدف) باشد. پس تا جایی که می‌توانید کار را برای کارکنان ساده کنید.

قانون سوم) اقدامات بازاریابی باید مستمر باشد.

فرض کنید در حال اجرای کمپین برند سازی کارفرما در رسانه‌های اجتماعی هستید. درحالی‌که هدف منبع یابی برای استخدام نیرو در موقعیت شغلی فعلی است. این احتمال وجود دارد در زمان اجرای کمپین، نامزدهای مناسب به شما مراجعه نکنند. اما یک کمپین بازاریابی مداوم تضمین می‌کند که کارکنان بالقوه نه تنها از وجود شما آگاه هستند؛ که هنگامی‌که آماده ارسال درخواست کار باشند، اولین انتخاب آنها خواهید بود.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
چت‌جی‌پی‌تی و منابع انسانی: مقدمه‌ای برای حرفه‌ای‌های منابع انسانی

اجزای مهم بازاریابی منابع انسانی چیست؟

1. محتوا

با ایجاد محتوایی که بر اساس علایق و نیازهای گروه هدف شما است، به کارکنان احتمالی خود بینشی دقیق از شرکت بدهید و خود را به‌عنوان یک کارفرمای جذاب در ذهن گروه هدف جای دهید.

2. سرنخ (لید)

اگر پیدا کردن نامزدهای شغلی مناسب برای شما دشوار است نشان‌دهنده این است که هنوز از استراتژی‌های بازاریابی منابع انسانی استفاده نمی‌کنید. به نظر شما چقدر احتمال دارد یک نامزد واجد شرایط که شرکت شما را نمی‌شناسد «فرم همکاری با ما» را در وب‌سایت شما تکمیل کند؟ خیلی کم. موافق هستید؟ پس شما باید از هر فرصتی استفاده کنید تا با کاندیداها ارتباط برقرار کنید و استعدادهای برتر را به‌سرعت جذب سازمان کنید.

3. کانال‌

کاندیداهای فعال و منفعل از طریق کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلف با شرکت شما در تماس هستند. بازاریابی منابع انسانی مدرن، به شما کمک خواهد کرد تا کانال‌هایی را انتخاب کنید که مناسب گروه هدف شما است. از طریق کانال‌ها به گروه هدف خود برسید و با ارائه برند کارفرمایی و دعوت نامه شغلی آنها را برای همکاری متقاعد کنید.

4. تجزیه‌وتحلیل

تجزیه‌وتحلیل به شما نشان می‌دهد چقدر در جذب نامزدهای شغلی موفق بوده‌اید؟ در چه مرحله‌ای نامزدهای شغلی بالقوه را ازدست‌داده‌اید؟ میزان موفقیت هر یک از کانال‌ها در جذب متقاضیان شغلی چگونه بوده است؟ این تحلیل‌ها به‌مرورزمان به شما کمک می‌کند نرخ تبدیل را افزایش دهید.

مزایای بازاریابی منابع انسانی چیست؟

هدف بازاریابی منابع انسانی جذب بهترین استعدادهای بازار کار، ایجاد تجربه مثبت کارکنان و تقویت برند کارفرمایی است. در راستای تحقق این هدف با استفاده از استراتژی‌های مختلف بازاریابی به کارکنان کمک می‌کند تا ارتباط قوی و محکمی با سازمان، محصولات و خدمات برقرار کنند. برای فعالیت بهتر انگیزه بیشتری داشته باشند، اهدافشان را با اهداف سازمان همسو کنند و به ترویج بیشتر برند کارفرمایی در شبکه‌های ارتباطی خود بپردازند.

بیایید نگاهی عمیق به چند مزیت برتر  این حوزه بیندازیم.

تقویت برند کارفرمایی

برند کارفرمایی تصوری است که کارکنان و متقاضیان شغل از یک سازمان دارند. این تصور حاصل تجربیات شخصی یا تعامل آنها با کارکنان فعلی سازمان است. برند کارفرمایی بر تصمیم کارکنان برای ماندن در شرکت و تصمیم متقاضیان برای پذیرش پیشنهاد شغلی اثرگذار است. به کارگیری استراتژی‌های منابع انسانی به بهبود و تقویت برند کارفرمایی کمک خواهد کرد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
برنامه ریزی منابع انسانی (HRP) دقیقاً چیست؟

بهبود تجربه کارکنان

با کارکنانی که به سازمان شما وفادار بوده‌اند و همچنین افرادی که اخیراً به سازمان پیوسته‌اند، ارتباط برقرار کنید. از آنها بپرسید.

  • چه شد که این سازمان را انتخاب کردند؟
  • انگیزه آنها برای کار برای شما چیست؟
  • چقدر احتمال دارد که شرکت شما را به همتایان خود پیشنهاد دهند؟

نتایج مثبت این نظرسنجی را در لینکدین و سایر کانال‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. انتشار نظرات کارکنان بذر اعتماد و هیجان را در کاندیداهای فعال و منفعل ایجاد می‌کند.

کاهش نرخ خروج کارکنان

بازاریابی منابع انسانی نه تنها برای جذب استعداد بسیار مهم است. که در حفظ استعدادها هم نقش مهمی دارد. این اهمیت را از طریق یک مثال بررسی کنیم.

خانم پارسایی درحالی‌که که عمیقاً به ارزش‌ها و فرهنگ سازمانش متعهد است. اما به‌تازگی بر سر دوراهی ماندن یا رفتن قرارگرفته بود و برای ترک سازمان دودل شده بود. تا اینکه داستان‌های موفقیت همکاران خود را در رسانه‌های اجتماعی و سایت شرکت دید. این نوع بازاریابی به او نشان داد که با ارائه بهترین‌ عملکرد در سازمانش، چه چیزی می‌تواند دست یابد. او تصمیم گرفت با تمام وجود به کار خود ادامه دهد.

اگر برای کارکنان برتر خود ارزش قائل نباشید، علیرغم بسته‌های مزایای ممتاز، در نگهداشت کارکنان با مشکل مواجه خواهید شد. برای موفقیت سازمان به ارتشی قوی از نیروی کار نیاز دارد. کسانی که پرشور و انگیزه هستند، در کار و صنعت متحصص هستند و می‌خواهند از مزایای کار کردن برای شرکت بهره ببرند.

انواع بازاریابی منابع انسانی

اقدامات بازاریابی منابع انسانی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

بازاریابی منابع انسانی داخلی

بازاریابی منابع انسانی داخلی بر ایجاد محتوایی متمرکز است که اهداف، محصولات و خدمات شرکت را به کارکنان فعلی ترویج کند. هدف آموزش کارکنان در مورد محصول، حمایت از برند و افزایش مشارکت آنها است. مزایای بازاریابی داخلی عبارت‌اند از:

  • افزایش رضایت کارکنان
  • شفافیت چشم‌انداز سازمان
  • بهبود ارائه خدمت به مشتریان
  • استخدام بهتر
  • تقویت برند کارفرما

بازاریابی منابع انسانی خارجی

بازاریابی منابع انسانی خارجی، عمدتاً به سمت جذب استعداد از طریق رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها، آگهی‌های شغلی، پورتال‌های شغلی، نمایشگاه‌های شغلی و … است. مزایای بازاریابی خارجی چنین است.

  • افزایش تعامل با شرکت
  • انعکاس پیشنهاد برند
  • رشد کسب‌وکار
  • روابط عمومی رایگان برای سازمان

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.