فلسفه جبران خدمات چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی در پس حقوق و دستمزد شما وجود دارد؟ چرا یک کارمندی مبلغ مشخصی دریافت می‌کند و دیگری درآمد بیشتر یا کمتری دارد؟ پاسخ این سؤال‌ها به فلسفه جبران خدمات سازمان بر می‌گردد.

فلسفه جبران خدمات یک بیانیه رسمی و مکتوب است که برنامه‌های پرداخت و استراتژی‌های پاداش سازمان را شناسایی کرده و چارچوبی برای ثبات ایجاد کند. درواقع به‌عنوان راهنمای تصمیم‌گیری درباره جبران خدمات در یک شرکت عمل می‌کند. فلسفه جبران خدمات معمولاً توسط بخش منابع انسانی با همکاری تیم اجرایی تنظیم می‌شود. طبق گفته انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) هنگام ایجاد فلسفه جبران خدمات، چندین عامل باید در نظر گرفته شود، ازجمله:

  • وضعیت مالی شرکت
  • اندازه سازمان
  • صنعت
  • اهداف تجاری
  • اطلاعات حقوق و دستمزد بازار
  • سطح دشواری دریافتن استعدادهای واجد شرایط
  • شرایط منحصربه‌فرد کسب‌وکار

نکته مهم اینجاست که فلسفه جبران خدمات باید به‌صورت دوره‌ای بررسی شود و بر اساس عوامل فعلی مؤثر بر کسب‌وکار به‌روز شود. به‌عنوان‌مثال، شرایط بازار ممکن است یافتن استعدادهای واجد شرایط در یک تخصص خاص را دشوار کند و یک کارفرما ممکن است نیاز به پرداخت کارانه برای این موقعیت شغلی داشته باشد. اگر فلسفه حقوق فعلی کارفرما از این امر پشتیبانی نمی‌کند، شاید نیاز باشد کارفرما برای رفع نیازهای فعلی خود مجبور به تغییر فلسفه شود. به‌عبارت‌دیگر یک فلسفه جبران خدمات خوب باید از اهداف و مقاصد تجاری سازمان پشتیبانی کند، درحالی‌که در بازار هم رقابتی باشد.

آیا سازمان شما فلسفه جبران خدمات دارد؟

جالب است بدانید نتایج نظرسنجی worldatwork نشان داد از هر 10 شرکت 9 شرکت فلسفه جبران خدمات دارند. البته این به این معنا نیست که فلسفه جبران خدمات آنها خوب است. اما تقریباً از هر سه فلسفه جبران خدمات یکی مکتوب و مدون نشده و حدود نیمی از کارمندان از وجود آن در سازمان بی‌خبرند و یا اطلاعات دقیقی از آن ندارند.
عدم وجود فلسفه جبران خدمات یا ناآگاهی کارکنان از وجود آن، یک فرصت بزرگ ازدست‌رفته برای شرکت‌ها است، که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

چرا سازمان شما به فلسفه جبران خدمات نیاز دارد؟

فلسفه جبران خدمات سازمان راهنمای طراحی ساختارهای پاداش، مدیریت برنامه‌های پاداش و مزایا، تعیین بسته‌های پاداش برای افراد جدیدالورود و تعیین نحوه تشویق ارزشمندترین کارکنان است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا سازمان‌ها باید در مورد فلسفه جبران خدمات کارکنان شفاف باشند.

1- نشان دادن تعهد

با صرف زمان برای اطمینان از استراتژی‌های جبران خدمات منصفانه، سازمان شما می‌تواند به کارکنان کمک کند تا احساس کنند مورد قدردانی قرار می‌گیرند. بر اساس نظرسنجی انجمن روانشناسی آمریکا، 93 درصد از کارکنان گفتند زمانی که احساس ارزشمندی می‌کنند انگیزه دارند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند. به اشتراک گذاشتن فلسفه پاداش به کارکنان نشان می‌دهد که سازمان برای رفاه آنها اهمیت قائل است و برای آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

2- حفظ کارکنان

فلسفه پرداخت عادلانه و شفاف می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رضایت کارکنان داشته باشد. درواقع، احساس آنها در مورد فرآیند پرداخت می‌تواند حتی مهم‌تر از میزان پرداختی باشد. بر اساس نظرسنجی PayScale، درک یک کارمند از فرآیند حقوق و دستمزد «4/5 برابر بیشتر از نحوه پرداخت نسبت به بازار بر میزان رضایت او تأثیر دارد.» این نشان می‌دهد که اگر سازمان‌ها در مورد پاداش منصفانه برخورد کنند و شفاف باشد، میزان رضایت و حفظ کارکنان می‌تواند افزایش یابد.

3- جذب استعداد

فلسفه جبران خدمات این امکان را می‌دهد که خود را به‌عنوان یک کارفرمای جذاب معرفی کنید و سازمان خود را از رقبا متمایز کنید. به اشتراک‌گذاری فلسفه پرداخت با نامزدهای شغلی به یافتن افراد مناسب که نیازها و ارزش‌هایشان با فلسفه شما همسو باشد، کمک می‌کند. از طرفی متقاضیان شغلی هم از شرکت‌هایی که در مورد پرداخت شفاف هستند قدردانی می‌کنند.

4- تضمین دستمزد برابر

درحالی‌که بر اساس عواملی که توسط قانون منع نشده‌اند، تفاوت‌های دستمزد مجاز وجود دارد، فلسفه جبران خدمات باید نشان‌دهنده دستمزد برابر برای کار مساوی باشد. احساس بی‌عدالتی در این زمینه یکی از دلایل اصلی ترک شغل کارکنان است، بنابراین اطمینان از دستمزد برابر برای کار مساوی، به افزایش نرخ ماندگاری کمک می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان گفت، بیشتر فلسفه‌های جبران خدمات به شما کمک می‌کنند تا:

  1. برنامه‌های پرداخت و استراتژی‌های پاداش کل سازمان را شناسایی کنید.
  2. نحوه حمایت برنامه‌ها و استراتژی‌های پرداخت از استراتژی تجاری، چشم‌انداز رقابتی، اهداف عملیاتی و نیازهای سرمایه انسانی سازمان را مشخص کنید.
  3. افراد زیادی را برای عضویت در سازمان جذب کنید.
  4. به کارکنان انگیزه دهید تا بهترین شایستگی‌ها، توانایی‌ها و مجموعه مهارت‌های خود را انجام دهند.
  5. استعدادهای کلیدی را حفظ کنید و به کارکنان با عملکرد بالا پاداش دهید.
  6. موقعیت بازار رقابتی سازمان را در رابطه با دستمزد پایه، حقوق متغیر و مزایا تعریف کنید.
  7. نحوه برنامه‌ریزی سازمان برای پرداخت و پاداش رقابتی بر اساس شرایط کسب‌وکار، رقابت و توان پرداخت را تعریف کنید.
  8. دستمزد برابر برای کار مساوی، با تفاوت دستمزد مجاز بر اساس عواملی که توسط قانون منع نشده است را تضمین کنید.

انواع مختلف فلسفه جبران خدمات چیست؟

4 نوع اصلی برای فلسفه جبران خدمات وجود دارد:

1- پرداخت بازار

فلسفه پرداخت بازار بر اساس عواملی در صنعت سازمان تعیین می‌شود. یعنی جایی که سازمان می‌خواهد به‌صورت رقابتی (درصد پرداخت) در بازار قرار گیرد و همچنین تحت تأثیر مکان‌های جغرافیایی خاصی است که کارمند در آن کار می‌کند.

در این نوع فلسفه، مشاغل به اجزای مختلف تقسیم می‌شوند و سپس برای تعیین ارزش درجه‌بندی می‌شوند. برخی از عناصر تعیین‌کننده ارزش عبارت‌اند از:

  • پیچیدگی کار
  • صلاحیت‌های موردنیاز برای عملکرد مؤثر در شغل
  • خطر ذاتی که ممکن است با شغل همراه باشد
  • کمبود استعداد برای انجام کار
این پست ممکن است برای شما مفید باشد
8 اشتباه در جبران خدمات که انگیزه کارکنان را از بین می‌برد

بنابراین، پرداخت بازار، پرداخت بر اساس شایستگی است و به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که رویکردی منصفانه، عینی و رقابتی برای پرداخت باشد. اما در یک تجارت کوچک یا خانوادگی، فلسفه پرداخت در بازار ممکن است چالش‌برانگیز باشد زیرا ممکن است منابع محدودی برای ارائه دستمزد رقابتی  وجود داشته باشد.

2- دستمزد برابر

این فلسفه به این معنی است که همه بدون توجه به پیچیدگی شغل یا موقعیت جغرافیایی، حقوق یکسانی دریافت می‌کنند. فلسفه دستمزد برابر در مشاغل خانوادگی بیشتر دیده می‌شود. مزیت این فلسفه این است که به‌طور بالقوه فشار رقابتی بودن در بازار را از بین می‌برد و رقابت داخلی وجود ندارد. چالش آشکاری که با این امر همراه است، نارضایتی کارکنان است. ازآنجایی‌که همه مشاغل یکسان نیستند -حتی در یک تجارت خانوادگی، نقش‌های پیچیده‌تر یا سخت‌تری وجود دارد-. زمانی که هیچ تفاوتی در پرداخت وجود نداشته باشد، کارکنان ممکن است ناراضی شوند، شغل خود را ترک کنند و حتی کیفیت خدمات ارائه‌شده آسیب ببیند.

3- پرداخت انعطاف‌پذیر

این فلسفه به هیئت‌مدیره و رهبری اجازه می‌دهد تا از دستمزد بازار با اقدامات فرهنگی سازمانی برای جبران خدمات کارکنان استفاده کند. مزیت این امکان سفارشی کردن جبران خدمات برای سناریوها و نیازهای منحصربه‌فرد است. متأسفانه، فلسفه پرداخت منعطف نیز می‌تواند منجر به ادراک سوگیری، نابرابری، بی‌عدالتی و حتی تبعیض شود.

4- پرداخت متناسب

در این حالت، جبران خدمات بر اساس شرایط بازار، عملکرد کارکنان و عملکرد سازمان تعیین می‌شود. این نوع از فلسفه، به کارکنان برای دستیابی به اهداف خاص که به‌طور بالقوه می‌تواند ظرفیت درآمد آنها را بهبود بخشد، انگیزه می‌دهد.

چگونه یک فلسفه جبران خدمات ایجاد کنیم؟

هنگام ایجاد فلسفه جبران خود از کجا شروع کنید؟

1- اهداف را تعیین کنید.

اولین قدم برای طراحی فلسفه جبران خدمات شرکت، تعریف اهداف سازمانی است. اگر هدف شما جذب کاندیداهای سطح بالا برای موقعیت‌های تخصصی است، ممکن است نیاز داشته باشید که یک فلسفه جبران خدمات ایجاد کنید که با آن هدف سازگار باشد. به همین ترتیب، اگر هدف شما صرفه‌جویی در هزینه سازمان و کاهش هزینه‌های سربار است، فلسفه خود را طوری تنظیم کنید که پرداخت حداقل اما منصفانه و مطابق با قانون باشد.

  • بازنگری اهداف استراتژیک سازمان: هر تصمیمی که گرفته می‌شود، به‌ویژه تصمیمات مربوط به جبران خدمات، باید منعکس‌کننده چشم‌انداز و مأموریت سازمان باشد و از اهداف استراتژیک آن حمایت کند.
  • ارزیابی منابع مالی: ارزیابی واقع‌بینانه و حرفه‌ای از منابع شما کلید ارائه بسته‌های جبرانی است که منجر به کارکنان مولد، کارکنان باانگیزه و حاشیه سود قوی می‌شود. رهبری باید دارایی‌ها، حقوق صاحبان سهام و بدهی‌های خود را قبل از تصمیم‌گیری و طراحی فلسفه پاداش سازمان در نظر بگیرد.
  • در نظر گرفتن نقاط قوت و فرصت‌ها: تجزیه‌وتحلیل نقاط قوت داخلی سازمان (محصولات، خدمات، مهارت‌های منحصربه‌فرد) و فرصت‌های بیرونی (تقاضای مصرف‌کننده، حضور در بازار تخصصی، سرمایه‌گذاران قوی) به سازمان‌ها در تصور بهترین فلسفه برای آنها کمک می‌کند.
  • استراتژی در برابر ضعف‌ها و تهدیدها: در همه سازمان‌ها نقاط ضعف وجود دارد. اذعان به این امر و همچنین شناسایی این نقاط ضعف مهم است. نقاط ضعف می‌تواند فناوری منسوخ، مشارکت کم کارکنان یا افزایش شکایات کارکنان باشد که نیاز به بررسی دارند. همچنین تهدیدهای خارجی سازمان به شکل ورود رقبای جدید به بازار، کاهش علاقه مشتری، بیماری همه‌گیر یا اقتصاد کند وجود دارد. یک استراتژی برای کاهش تأثیر منفی ضعف‌ها و تهدیدها برای ایجاد یک فلسفه پرداخت موفق ضروری است.

هنگامی‌که این عوامل را ارزیابی و تجزیه‌وتحلیل شد، می‌توان تعیین کرد که سازمان چگونه می‌تواند منابع خود را برای جبران خدمات کارکنان تخصیص دهد. آنها می‌توانند اقدامات لازم را برای ایجاد یک فلسفه جبران خدمات مؤثر برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان آغاز کنند.

2. فلسفه جبران خدمات خود را با اهداف تجاری، صنعت و بازار خود تنظیم کنید.

گام بعدی برای ایجاد فلسفه جبران خدمات مؤثر، تحقیق در مورد دیگران در صنعت شماست. با مقایسه گروه همتا و بررسی معیارهای صنعت و بازار، درک می‌کنید با چه کسانی رقابت می‌کنید. از طرف دیگر تنظیم فلسفه‌های جبران خدمات نیازمند درک نیازهای کارکنان است. تعیین پاداش‌ها، مزایا و حقوقی که کارکنان برای احساس انگیزه و ارزش در نقش‌های خود نیاز دارند. در تحلیل خود اشکال تکمیلی درآمد و پاداش را در نظر بگیرید. هزینه‌های زندگی، هزینه‌های حمل‌ونقل و موقعیت‌های فردی کارکنان می‌توانند ملاحظات مرتبط باشند.

یک مثال جالب از فلسفه پرداخت، Gravity Payments است. مدیرعامل به کارمندانش حداقل دستمزد 70000 دلار داد که آن را دستمزد زندگی در نظر گرفت. بسیاری از بازرگانان به او توصیه کردند که این کار را نکنید و انتظار داشتند که او و تجارتش شکست بخورند. بااین‌حال، کاملاً برعکس گزارش‌شده است. درآمد سه برابر شد، کارمندانش بیشتر مشغول شدند و توانستند خانه بخرند.

3.سند فلسفه جبران خدمات خود را به خوبی ساختار دهید.

پس‌ازاینکه اهداف، روندهای بازار و نیازهای کارکنان خود را مشخص کردید، تصمیم بگیرید که کدام نوع فلسفه جبران خدمات را انتخاب می‌کنید. می‌توانید استانداردهای پرداخت خاصی را برای نقش‌ها با استفاده از روش‌های فلسفه پرداخت مبتنی بر صدک، منتشر کنید. از طرف دیگر، ممکن است تصمیم بگیرید که ارزش‌ها و اهداف شرکت خود را در مورد جبران خدمات توضیح دهید. هر روشی را که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که فلسفه شما واضح، قابل دفاع و منصفانه است.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
برای وفادار سازی کارکنان یک استراتژی جبران خدمات جامع طراحی کنید!

4. قانون را در نظر بگیرید.

مطمئن شوید که محتوای سند فلسفه با قوانین و مقررات مطابقت دارد.

5. ثابت‌قدم باشید.

سند فلسفه جبران خدمات هنگام اتخاذ تصمیمات مختلفی راهنما شما خواهد بود. مانند زمان استخدام، ارتقاء و به‌طورکلی پاداش دادن به افراد. اطمینان حاصل کنید که فلسفه خود را به‌طور مداوم در طول چرخه زندگی کارکنان به‌کار می‌برید. این به شما کمک می‌کند تا شفافیت در مورد تصمیمات جبران خدمات در سازمان خود را افزایش دهید.

6. فلسفه جبران خدمات به اشتراک بگذارید.

برقراری ارتباط درونی با فلسفه جبران خدمات، بینشی را در مورد چگونگی و چرایی تصمیم‌گیری برای پرداخت به روشی که انجام می‌دهید، به کارمندانتان می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند تا انتظارات کارمندان را در مورد افزایش حقوق، پاداش‌ها و هر چیزی که مربوط به جبران خدمات است مدیریت کنید. برخی از سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند که سند فلسفه جبران خدمات خود را نیز در دسترس عموم قرار دهند. شما می‌توانید یک نسخه با جزئیات کمتر از فلسفه خود برای انتشار در وب‌سایت خود به‌عنوان بخشی از استراتژی برند سازی کارفرما ایجاد کنید. به‌این‌ترتیب، نامزدهای شغلی (بالقوه) شما می‌توانند درباره رویکرد شما برای جبران خدمات بیشتر بیاموزند.

نمونه فلسفه جبران خدمات

Buffer اصول راهنمای فلسفه جبران خدمات خود را در وب سایت خود به اشتراک می‌گذارد:

  • شفافیت: ما آشکارا رویکرد و همه حقوق خود را به اشتراک می‌گذاریم تا اعتماد ایجاد کنیم، خود را پاسخگو بدانیم و به‌عنوان منبعی برای صنعت خدمت کنیم.
  • سادگی: هدف ما حفظ یک فرمول آسان برای درک است که به هرکسی اجازه می‌دهد تا به‌راحتی کار کند
  • انصاف: ما تضمین می‌کنیم که به افرادی که دارای نقش و مسئولیت‌های مشابه هستند و در همان سطح تجربه هستند، حقوق عادلانه دریافت می‌کنند.
  • سخاوت: ما برای جذب تیمی که نیاز داریم، به‌عنوان فردی پیشرفت کنیم و از استثنائات و نابرابری ناشی از مذاکره اجتناب کنیم، بالاتر از بازار هزینه می‌پردازیم.

7. بررسی کنید که آیا فلسفه جبران خدمات مؤثر است یا خیر؟

اگر اهداف شرکت شما تغییر کند، استانداردهای بازار افزایش یابد یا اگر نرخ جابجایی کارکنان نشان‌دهنده نیاز به تعدیل باشد، ممکن است نیاز به اصلاح فلسفه خود داشته باشید. عوامل خارجی مانند چالش‌های استخدام، تورم یا تغییرات نظارتی نیز می‌توانند بر فلسفه شما تأثیر بگذارند. ممکن است لازم باشد فلسفه جبران خدمات خود را دوباره مرور کنید تا مطمئن شوید که ارزش‌ها، اهداف و نیازهای شرکت شما را نشان می‌دهد.
فلسفه‌های جبران خدمات باید به‌طور منظم بازنگری شود و در صورت لزوم به‌روز شود. طبق گفته SHRM هنگام بررسی فلسفه جبران خدمات، باید به سؤالات زیر جواب بله بدهید.

  • آیا فلسفه جبران عادلانه است؟

منابع انسانی بخش بی‌طرف در یک سازمان است، بنابراین این وظیفه اوست که مطمئن شود همه قوانین، ازجمله حقوق کارکنان، منصفانه و بی‌طرفانه هستند. یک بخش یا کارمند نباید از رفتار ترجیحی نسبت به دیگری برخوردار شود مگر اینکه دلیل موجهی پشت آن وجود داشته باشد.

  • آیا فلسفه جبران خدمات قابل دفاع است و توسط کارکنان منصفانه تلقی می‌شود؟

مواقعی وجود خواهد داشت که باید از فلسفه پرداخت خدمات خود دفاع کنید، مانند زمانی که یک کارمند درخواست افزایش حقوق می‌کند که نمی‌توانید آن را بپذیرید. یک استراتژی جبران خدمات خوب با ایجاد انگیزه در کارکنان برای عملکرد کامل و پاداش دادن به کسانی که این کار را انجام می‌دهند، استعدادها را حفظ می‌کند. همچنین نامزدهایی را با شرایط حقوق مناسب جذب می‌کند. مطمئن شوید که دستمزدها باارزش بازار رقابتی است، در غیر این صورت یک کارمند یا نامزد بالقوه ممکن است به دنبال فرصتی باشد که در جای دیگر بهتر پرداخت کند.

  • آیا برنامه‌های گنجانده‌شده در فلسفه جبران خدمات ازنظر قانونی مطابقت دارد؟

حقوق کارمندان برای رهایی از تبعیض از سمت قانون حفاظت می‌شود. حداقل دستمزد، دستمزد اضافه‌کاری، ثبت سوابق و شیوه‌های کار کودکان نیز در قانون ذکرشده است

  • آیا سازمان به‌طور مؤثری فلسفه جبران خدمات را به کارکنان منتقل می‌کند؟

انتقال فلسفه جبران خدمات به کارکنان می‌تواند حس انصاف را ایجاد کند تا هیچ‌کس احساس نکند فریب خورده یا کمتر دستمزد دریافت می‌کند. هنگامی‌که فلسفه پرداخت پاداش خود را با کارمندان خود به اشتراک می‌گذارید، سیاست “درهای باز” را انتخاب کنید تا کارمندان احساس راحتی کنند که سؤال بپرسند.

  • آیا استراتژی جبران خدمات استخدام‌های جدید را جذب می‌کند؟

این ایده خوبی است که نامزدهای شغلی را از فلسفه پاداش یک شرکت آگاه کنید، زیرا می‌تواند به جذب استعدادهای برتر کمک کند. آیا فلسفه پاداش شما شامل لیست حقوق، دستمزد منصفانه در بازار و زبانی است که باعث می‌شود کارکنان احساس ارزشمندی کنند؟ به‌کارگیری این استراتژی‌ها می‌تواند به جذب افراد جدید بیشتر در کسب‌وکار شما کمک کند.

این سؤالات رامی توانید هنگام تهیه پیش‌نویس سند از نیز در نظر بگیرید

8. اجازه دهید فلسفه جبران خدمات تکامل یابد.

فلسفه جبران خدمات یک بار برای همیشه نیست. طبیعی است که همان‌طور که سازمان شما توسعه می‌یابد، اقتصادها تغییر می‌کنند و فناوری پیشرفت می‌کند، نحوه پرداخت جبران خدمات به کارمندان نیز دستخوش تغییر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که برای حفظ شفافیت تغییرات را به کارمندان و نامزدهای خود اطلاع دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.