هر آنچه که باید در مورد پرداخت رقابتی بدانید

یکی از اساسی‌ترین کارکردهای مدیریت منابع انسانی، ایجاد یک برنامه جبران خدمات پویا و رقابتی است که مشوق و انگیزه‌بخش کارکنان باشد. برای اینکه بتوانید سرمایه‌های انسانی حرفه‌ای و واجد شرایط را جذب و حفظ کنید، بسیار مهم است که حقوقی بپردازید که برابر یا بیشتر از حقوق ارائه‌شده توسط سایر سازمان‌ها در صنعت شما باشد. چراکه پرداخت رقابتی یکی از بهترین راه‌ها برای جذب، حفظ و انگیزه بخشی کارکنان است.

پرداخت رقابتی یک رویکرد رایج برای تعیین حقوق کارکنان به‌گونه‌ای است که سیستم حقوق و دستمزد به نسبت سایر سازمان‌های دیگر، بهتر یا حداقل دارای همان جذابیت‌ها باشد. پرداخت بیشتر از میانگین بازار ممکن است منجر به ایجاد هزینه‌های بیشتر سازمان شود اما توانایی سازمان را برای جذب و حفظ نیروی بااستعداد افزایش می‌دهد. درحالی‌که پرداخت کم‌تر از میانگین بازار شاید در کوتاه‌مدت هزینه‌ها را کاهش دهد اما با اطمینان می‌توان گفت این کار در بلندمدت به کسب‌وکار آسیب جدی وارد می‌کند.

گفتیم که پرداخت رقابتی یکی از بهترین راه‌ها برای جذب و حفظ استعدادها است. اما

  • پرداخت رقابتی به چه معناست؟
  • چرا ارائه پرداخت رقابتی مهم است؟
  • چگونه حقوق رقابتی تعیین می‌شود؟
  • مزایا و معایب پرداخت رقابتی چیست؟

تا پایان مقاله همراه ما باشید تا پاسخ همه سؤالات را دریافت کنید.

پرداخت رقابتی به چه معناست؟

حتی اگر در بخش منابع انسانی هم فعالیت نداشته باشید احتمالاً کلمه پرداخت رقابتی را شنیده‌اید. وقتی صحبت از جبران خدمات می‌شود، ویژگی رقابتی بودن به پرداختی اشاره دارد که با ارزش یک موقعیت شغلی مشابه در بازار کار برابر یا بهتر از آن باشد. برای یک شغل مشابه؛ حقوق رقابتی، برابر یا بالاتر از استاندارد ارائه‌شده توسط شرکت‌های همان صنعت یا همان منطقه جغرافیایی است.

در منابع انسانی، حقوق رقابتی میانگین نرخ بازار برای موقعیت شغلی به اضافه درصدی از آن نرخ است. این درصد بسته به فلسفه جبران خدمات شرکت متفاوت است.

مهم است که به یاد داشته باشید که منظور از پرداخت رقابتی چیزی بیش از پول است. امروزه رقابتی بودن به معنای متفاوت بودن نیز است. بنابراین سازمان‌ها باید با ارائه مزایا و پاداش‌هایی که کارجویان و کارکنان برای آنها ارزش قائل هستند، نسبت به رقبا متمایز شوند. ساعت کار منعطف، مرخصی با حقوق و برنامه‌های توسعه شغلی نمونه‌هایی از امتیازاتی است که نه تنها کارکنان از آنها استقبال می‌کنند که نشان می‌دهد، سیستم جبران خدمات رقابتی است.

در طراحی سیستم جبران خدمات این نکته را در نظر داشته باشید آنچه شرکت شما قادر به ارائه آن است به‌ اندازه سازمان، بودجه در دسترس و آنچه کارکنان آن را ضروری می‌دانند بستگی دارد. شما باید دریابید که چه چیزی کارکنان شما را خوشحال و باانگیزه نگه می‌دارد و همان را در بسته جبران خدمات ارائه دهید.

شاید کارکنان شما به یک برنامه بازنشستگی خوب یا انعطاف‌پذیری برنامه علاقه‌مندتر باشند تا حقوق بالاتر یا شاید آنها مزایای کمتر و پول نقد بیشتر را ترجیح دهند. بنابراین لازم است ابتدا از طریق نظرسنجی‌ها دریابید چه چیزی بیشترین احتمال را دارد که کارکنان شما را باانگیزه نگه دارد تا بتوانید استراتژی خود را بر اساس آن تدوین کنید. به‌عنوان‌مثال، برخی از شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی حقوق کمتری می‌پردازند، اما بسته‌های مزایای عالی ارائه می‌دهند و بر این مزیت در استراتژی حقوق خود تأکید می‌کنند.

برای ارائه حقوق رقابتی قبل از تعیین بسته پاداش برای هر نقشی، باید در مورد میانگین نرخ دستمزدی که رقبای خود برای یک موقعیت مشابه ارائه می‌دهند تحقیق کنید.

چرا ارائه پرداخت رقابتی مهم است؟

دلایل زیادی برای ارائه پرداخت رقابتی وجود دارد، ازجمله:

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
انواع مزایای کارکنان: کارکنان از سازمانشان چه انتظاراتی دارند؟

تعهد به کارکنان، نتیجه مؤثری دارد.

ارائه دستمزد رقابتی به کارکنان نشان می‌دهد که برای آنها ارزش قائل هستید و این نشانه تعهد است. شما روی کارکنان سرمایه‌گذاری می‌کنید و آنها نسبت به شما و سازمان وفادارتر می‌شوند. این وفاداری می‌تواند منجر به افزایش مشارکت آنها و درنهایت بهره‌وری سازمان شود.

پرداخت کمتر، هزینه دارد.

طبق مطالعه‌ای که توسط Paychex انجام شد، 70% از افراد موردبررسی، حقوق پایین را دلیل اصلی ترک شغل اعلام کردند. گزارش Glassdoor نیز نشان داد که 67% از کارجویان می‌گویند که دستمزد مهم‌ترین انگیزه برای تغییر شغل است. بنابراین اصلاً غیرمعمول نیست که کارکنان مشاغل فعلی خود را به خاطر دریافت درآمد بهتر در شرکت دیگری رها کنند. اگر کارکنان شما ناراضی باشند و شرکت شما را ترک کنند، هزینه‌های جدیدی ازجمله هزینه استخدام و آموزش اعضای تیم جدید به سازمان تحمیل خواهد شد..علاوه بر این شرکت‌هایی که دستمزد رقابتی ارائه نمی‌دهند در معرض کاهش عملکرد کلی کارکنان هستند.

کارکنان، سرمایه هستند.

کارکنان شما سرمایه هستند. با گذشت زمان آنها مورد خدمات و محصولات شرکت آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و ارزش افزوده زیادی برای سازمان خواهد داشت. از اینکه کارکنان خود را به‌عنوان هزینه، در نظر بگیرید، جدا خودداری کنید.

چگونه حقوق رقابتی تعیین می‌شود؟

تعیین پرداخت رقابتی در بازار نیازمند تحقیق است. در اینجا 5 عاملی که در تعیین پرداخت رقابتی مؤثر است، مطرح می‌شود.

1. عنوان شغلی

برای تعیین پرداخت رقابتی، خود نقش مبنایی برای نرخ‌های بازار خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر محدوده حقوق بر اساس عنوان شغلی متفاوت است. در زمان جمع‌آوری اطلاعات بازار عنوان شغل را در نظر داشته باشید.

2. استانداردهای صنعت

صنعتی که سازمان شما در آن قرار دارد، این قدرت را دارد که بر استاندارد پرداخت رقابتی تأثیر بگذارد. صنایع پرسود ممکن است در مقایسه با سایر صنایع نرخ رقابتی بیشتری داشته باشند تا استعدادهای برتر را جذب کنند. با در نظر گرفتن صنعت و اندازه شرکت خود، آنچه را که رقبای شما برای یک موقعیت مشابه ارائه می‌دهند، بیابید.

3. محل جغرافیایی

درآمدها از شهری به شهر دیگر به میزان قابل‌توجهی متفاوت است تا جایی که فردی که شغلی را در یک شهر انجام می‌دهد می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از کسی که همان کار را در شهر دیگری انجام می‌دهد درآمد داشته باشد. برای دقیق‌ترین اطلاعات حقوق و دستمزد، بهتر است در تحقیقات خود منطقه جغرافیایی را در نظر بگیرید.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
فلسفه جبران خدمات چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

4. تأثیر عرضه و تقاضا

دقیقاً مانند سایر قیمت‌های بازار که بر اساس عرضه و تقاضا متفاوت است، حقوق نیز متفاوت است. زمانی که شغلی با تقاضای بالایی همراه باشد اما فاقد عرضه باشد، احتمالاً دستمزد رقابتی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، اگر موقعیتی با تقاضای کم باشد اما تعداد زیادی کاندیدای واجد شرایط وجود داشته باشد، احتمالاً نرخ بازار کاهش می‌یابد.

اگر برای موقعیتی استخدام می‌کنید که به مهارت‌ها یا تجربه‌های بسیار خاصی نیاز دارد، پیدا کردن نامزدهای واجد شرایط برای پر کردن این نقش ممکن است سخت‌تر باشد..در این شرایط افراد کمی با ویژگی‌های موردنظر شما وجود دارند، پس برای جذب آنها باید هزینه بیشتری بپردازید. اگر نمی‌توانید متقاضیان مناسبی را برای پر کردن یک جای خالی جذب کنید، این احتمال وجود دارد که مجبور شوید مقدار پولی را که ارائه می‌دهید افزایش دهید تا توان رقابت خود را در بازار کار افزایش دهید.

5. سطح تجربه و مهارت

اکثر موقعیت‌ها حقوقی را ارائه می‌دهند که با سطح تجربه لازم برای کار مطابقت دارد. تقاضا برای مجموعه مهارت‌های شما باید هنگام تعیین دستمزد رقابتی برای شما در نظر گرفته شود.

پرداخت رقابتی فقط به حقوق اشاره نمی‌کند. درواقع کل بسته جبران خدمات را در بر می‌گیرد مانند حقوق، کارفرمایان باید مطمئن شوند که بسته‌های مزایای آنها برای جذب استعدادهای مناسب رقابتی است.

مزایا و معایب پرداخت رقابتی

پرداخت رقابتی بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر دارد. کارکنانی که احساس می‌کنند دستمزد عادلانه دریافت می‌کنند، انگیزه بیشتری دارند و برای دستیابی به اهداف شرکت تلاش بیشتری می‌کنند. حقوق رقابتی می‌تواند منجر به کاهش خروج کارکنان و افزایش روحیه آنها شود. پرداخت رقابتی به نفع کارکنان است، زیرا ارزش شغل آنها مرتباً بررسی می‌شود.

با این حال، تمرکز بر پرداخت رقابتی نباید شما را از جنبه‌های دیگر، مانند ارائه آموزش مداوم، توسعه فرهنگ مثبت و ارائه مزایا که می‌تواند به شما در جذب و حفظ کارکنان واجد شرایط کمک کند غافل سازد. درست است که پرداخت رقابتی بر جذب و حفظ کارکنان مؤثر است، اما با گذشت زمان، معمولاً به ابزارهای دیگری هم برای ایجاد انگیزه نیاز است. شرکت‌هایی که فقط پرداخت رقابتی دارند و از سایر ابزارهای انگزشی استفاده نمی‌کنند، ممکن است پس از چند سال کارکنان خود را از دست بدهند.

به یاد داشته باشید، برای ارائه پرداخت رقابتی باید به‌طور مستمر سیاست‌های حقوق و دستمزد خود را با توجه به نوسان بازار کار یا نیازهای کارکنان منطبق کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.