انواع مزایای کارکنان: کارکنان از سازمانشان چه انتظاراتی دارند؟

بی‌شک مزایای سازمانی، یکی از عواملی است که منجر به کاهش نرخ خروج و جذب افراد بااستعداد به سازمان می‌شود. انواع مزایای کارکنان در حوزه‌های مختلفی ازجمله حوزه سلامت، خانواده، اجتماعی، محیط کار و… قابل‌ارائه است. ارائه برخی مزایا برای تمامی کارفرمایان الزامی است و قانون از کارکنان برای دریافت آن‌ها حمایت می‌کند، اما چیزی که باعث می‌شود نام شرکت شما به‌عنوان یک محیط عالی جهت فعالیت شناخته شود تمایزی است که در ارائه مزایا برای کارکنان ایجاد می‌کنید. ازنظر زمانی، اکنون وقت آن است که مزایای کارکنان سازمان خود را برای سال 1400 تعیین کنید.

 

1- بیمه سلامت

انواع مختلف بیمه‌های درمانی نظیر بیمه درمان یا سلامت، بیمه دندانپزشکی، بیمه بینایی، بیمه تکمیلی را جهت بازپرداخت هزینه‌های درمانی به کارکنان در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که تمام کارکنان شما تحت پوشش چنین بیمه‌هایی هستند. بعد از حقوق بیمه مزیت اصلی برای کاندیدهای شغلی به شمار می‌رود.

 

2- بیمه عمر

بیمه عمر یکی دیگر از انواع مزایای کارکنان است. این نوع بیمه، آینده خانواده کارمند را در شرایط ناگوار ایمن می‌سازد. اگر خانواده‌ای سرپرست خانوار را که منبع درآمد است، از دست بدهد در شرایط اقتصادی بدی قرار خواهد گرفت. استفاده از بیمه عمر می‌تواند فشار این بحران را کاهش دهد.

انواع مزایای کارکنان: بیمه
بیمه یکی از مهم‌ترین مزایای سازمانی است.

 

3- مرخصی با حقوق

یکی دیگر از انواع مزایای کارکنان مرخصی با حقوق است که اگر به‌طور مؤثر اجرا شود می‌تواند بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد. کارکنان باید برای دریافت مرخصی با حقوق احساس راحتی کنند. فرهنگ جاری شرکت شما چگونه با مرخصی رفتار می‌کند؟ آیا کارکنان از این‌که می‌خواهند زمانی را به سفر اختصاص دهند، احساس افتخار می‌کنند یا برای درخواست یک روز مرخصی احساس ترس دارند؟ نکته دوم این‌که آیا در زمان مرخصی واقعاً در مرخصی هستند یا هنوز به تلفن‌ها و ایمیل‌های کاری پاسخ می‌دهند؟

ارائه مرخصی با حقوق در روزهای بیماری کارکنان هم بسیار مهم است. کارکنان بیمار به علت نداشتن مرخصی و چون نمی‌خواهند بخشی از درآمد خود را از دست بدهند در محل کار حاضر می‌شوند. درحالی‌که آن‌ها در روزهای بیماری به‌اندازه کافی بهره‌وری ندارند و می‌توانند بیماری را نیز به دیگران منتقل کنند.

 

4- مرخصی خانوادگی

اگر کارکنان مجبور باشند بعد از تولد فرزند، خیلی سریع به محل کار بازگردند، می‌تواند یک چالش برای آن‌ها باشد. درحالی‌که ارائه مرخصی والدین (هم برای پدر و هم برای مادر) می‌تواند تفاوت بزرگی در زندگی شخصی کارکنان ایجاد کند. از طرفی این اطمینان را به کارفرما بدهد که آن‌ها کاملاً برای بازگشت به محل کار آماده هستند. کارکنان دوست دارند ضمن نگهداری از کودک تازه متولدشده خود درآمدی به‌دست آورند و اهداف شغلی را نیز دنبال کنند.

 

5- طرح بازنشستگی

چنانچه فردی پس‌انداز کافی برای بازنشستگی نداشته باشد بازنشستگی برای او بسیار سخت خواهد بود. کارفرمایان می‌توانند با ارائه طرح‌های بازنشستگی به‌عنوان یکی دیگر از انواع مزایای کارکنان از آن‌ها در ایام بازنشستگی حمایت کنند.

انواع مزایای کارکنان: طرح بازنشستگی
طرح‌های بازنشستگی یکی دیگر از انواع مزایای کارکنان است.

 

6- مراقبت از کودک

برخی شرکت‌ها کمک‌هزینه مراقبت از کودک ارائه می‌دهند یا حتی مراکز مهدکودک در محل کار ایجاد می‌کنند. هرچقدر والدین شاغل استرس کم‌تری را برای مراقبت از فرزندان خود داشته باشند می‌توانند تمرکز بیشتری بر کار داشته باشند. کمک‌هزینه مراقبت از کودک یا تأسیس مراکز مهدکودک در محل کار از انواع مزایای کارکنان به‌شمار می‌رود.

 

7- تهیه ناهار

تهیه ناهار یکی از انواع مزایای کارکنان است که همه دوست دارند. سرو ناهار کنار یکدیگر می‌تواند نقش زیادی در ایجاد تیم‌های قوی‌تر نیز داشته باشد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
6 اصل برای ایجاد انگیزه در کارکنان

 

8- بازپرداخت وام دانشجویی

یکی دیگر از انواع مزایای کارکنان، بازپرداخت وام دانشجویی به کارکنانی است که در زمان تحصیل از وام استفاده نمودند. زیرا بازپرداخت وام بخش زیادی از حقوق کارکنان را به خود اختصاص می‌دهد.

 

9- میان وعده‌های سالم در محل

کارکنان دوست دارند کارفرمایان میان وعده‌های سالم مانند میوه یا آجیل در محل کار تهیه کنند. دسترسی به میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های سالم روشی برای افزایش سلامت و رفاه کارکنان است.

 

10- عضویت در ورزشگاه یا مرکز تناسب‌اندام

دسترسی آسان و مقرون‌به‌صرفه به مکانی برای ورزش کردن به نفع هردو کارکنان و کارفرمایان است. ورزش می‌تواند به سلامت جسمی و روحی کارکنان کمک کند. کارکنان سالم نه تنها روزهای بیماری کم‌تری دارند که بهره‌وری بالاتری نیز خواهند داشت. ماساژ هفتگی و کلاس‌های یوگا در ساعات کاری می‌تواند به احساس راحتی، شادی و خلاقیت کارکنان در محیط کار کمک کند.

 عضویت در ورزشگاه یا مرکز تناسب‌اندام
ماساژ هفتگی و کلاس‌های یوگا در ساعات کاری می‌تواند به احساس راحتی، شادی و خلاقیت کارکنان در محیط کار کمک کند.

 

11- محیط مناسب برای حیوانات خانگی

افرادی که از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند تمایل دارند در دفتری مناسب حیوانات خانگی خود کار کنند. هم‌چنین آن‌ها با کارفرمایانی که حامی سیاست‌های دوستانه حیوانات خانگی هستند ارتباط قوی‌تری دارند. علاوه بر مزایایی مانند تخفیف کالاهای موردنیاز حیوانات، تخفیف خدمات دامپزشکی، کلاس‌های آموزش نگهداری از حیوانات و… در نظر گرفتن مکانی برای نگهداری از حیوانات در محل کار برای این کارکنان مزیت خوبی به شمار می‌رود.

 

12- خدمات مالی و بانکی

شما می‌توانید با نصب یک دستگاه خودپرداز دسترسی آسان به پول نقد یا دیگر عملیات بانکی را برای کارکنان فراهم‌سازید.

 

13- مرخصی مراقبت (Caregiver leave)

به کارکنانی که از والدین مسن خود یا یکی از اعضای خانواده که بیمار است نگهداری می‌کنند اجازه دهید از مرخصی بیشتری استفاده کنند. مرخصی مراقبت یکی از انواع مزایای کارکنان است که امکان مرخصی با دریافت حقوق کامل یا بخشی از حقوق مثلاً دو هفته اول 70% حقوق، یک ماه بعدی % 50 حقوق و… را به کارکنان برای مراقبت از اعضای خانواده می‌دهد. تمهیدات ساعت کاری انعطاف‌پذیر هم می‌تواند از این مزیت بدون کاهش بهره‌وری پشتیبانی کند.

 

14- مرخصی با حقوق برای فعالیت‌های داوطلبانه

به کارکنان خود به‌پاس احساس مسئولیت اجتماعی پاداش دهید. به آن‌ها اجازه تبادل ساعات ارائه خدمات اجتماعی با مرخصی با حقوق را بدهید.

 

15- ارائه تخفیف به کارکنان

برخی شرکت‌ها به شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند. لیستی از فروشندگان و ارائه‌دهندگان کوپن و تخفیف در تمام موارد از خرید نرم‌افزار و تکنولوژی تا تخفیف‌های سفر تهیه کنید و از آن‌ها در قالب برنامه تخفیف شرکت استفاده کنید.

 

16- منابع برنامه‌ریزی مالی

در اختیار گذاشتن منابع برنامه‌ریزی مالی یکی دیگر از انواع مزایای کارکنان است. منابع برنامه‌ریزی مالی، می‌تواند شامل آموزش کاهش بدهی، مدیریت دارایی و پس‌انداز برای نیازهای فعلی و آتی نظیر خرید خانه، بودجه تحصیل فرزندان یا آمادگی برای بازنشستگی باشد. برخی سازمان‌ها به کارکنانشان به‌صورت آنلاین، شخصی، گروهی یا در قالب کلاس آموزشی مشاوره سرمایه‌گذاری ( مالی) ارائه می‌دهند.

منابع برنامه ریزی مالی
منابع برنامه‌ریزی مالی، می‌تواند شامل آموزش کاهش بدهی، مدیریت دارایی و پس‌انداز برای نیازهای فعلی و آتی نظیر خرید خانه، بودجه تحصیل فرزندان یا آمادگی برای بازنشستگی باشد.

 

17- اتاق والدین/ اتاق مادر و کودک

برای مادران شاغل اتاقی تهیه کنید تا بتوانند در ساعت مرخصی شیردهی به کودکان خود در فضایی راحت شیر دهند.

 

18- اتاق بازی

با استفاده از وسایل بازی‌های حرکتی و ذهنی مکانی برای استرس زدایی و آرامش کارکنان فراهم کنید.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
تفاوت جامعه پذیری و آشناسازی دقیقاً چیست؟

 

19- خدمات مراقبت شخصی (Personal Care Services)

خدماتی مانند آرایشگری و خشک‌شویی را برای رفاه کارکنان در محل کار ارائه دهید.

 

20- بورسیه تحصیلی برای فرزندان کارکنان

به کارکنانی که فرزندان آن‌ها به دانشگاه می‌روند سالانه امکان دریافت کمک‌هزینه دانشجویی دهید. هم‌چنین می‌توانید جوایزی بر اساس نمرات و دستاوردهای فرزندان آن‌ها ارائه دهید.

 

21- ارائه خدمات بهداشتی- درمانی و حمایت از سلامت روان کارکنان

ارائه خدماتی چون طب سوزنی، ماساژ درمانی، اجرای طرح‌های واکسیناسیون و برگزاری سخنرانی‌هایی با محوریت سلامت فردی و هم‌چنین خدمات مشاوره درمانی به‌صورت تلفنی یا حضوری مزیتی برای کارکنان به شمار می‌رود.

 

22- کمک‌هزینه جابه‌جایی

کمک‌هزینه جابه‌جایی به مزیتی اشاره دارد که یک شرکت برای انتقال کارکنان به شهر یا کشور دیگر به‌منظور فعالیت در آن شرکت ارائه می‌دهد. این کمک‌هزینه می‌تواند شامل بازپرداخت هزینه‌های جابه‌جایی، اسکان موقت و هزینه‌های سفر باشد. در جابه‌جایی کارکنان در کشورها کمک به کارکنان شامل کمک برای اخذ ویزا و یادگیری زبان جدید برای کارمند و خانواده او نیز می‌شود.

 

23- مزایای حمل‌ونقل برای کارکنان (ایاب و ذهاب کارکنان)

تقریباً نیمی از کارکنان رفت‌وآمد خود را به محل کار بدترین قسمت روز خود توصیف می‌کنند و از هر 5 کارمند 1 نفر می‌گوید: «به دلیل اخلال در رفت‌وآمد به‌طور منظم جهت حضور در محل کار تأخیر دارد». برخی شرکت‌ها اقدام به بازپرداخت هزینه‌های رفت‌وآمد و برخی از طرح‌هایی چون سرویس سازمانی استفاده می‌کنند.

 

24- تأسیس کتابخانه در شرکت یا ارائه کتاب رایگان

یک اتاق مطالعه در شرکت ایجاد کنید و کتاب، فیلم و مجلات تجاری را در آنجا قرار دهید تا کارکنان از استفاده آن‌ها لذت ببرند. همین‌طور می‌توانید امکان استفاده از کتاب یا کتاب الکترونیکی و صوتی را به‌صورت رایگان به کارکنان بدهید و لیست کتاب‌ها را در طول سال به‌روز کنید.

انواع مزایای کارکنان: تأسیس کتابخانه در شرکت یا ارائه کتاب رایگان
امکان استفاده از کتاب یا کتاب الکترونیکی و صوتی را به‌صورت رایگان به کارکنان بدهید.

 

25- مزایای تکنولوژی برای کارکنان

در برخی شرکت‌ها یک دستگاه تلفن همراه/ تلفن هوشمند و کامپیوتر متعلق به شرکت جهت استفاده شخصی و تجاری کارکنان به‌طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و جهت پرداخت قبوض تلفن همراه (کمک‌هزینه تلفن همراه) یارانه پرداخت می‌شود. مزایای تکنولوژی این اطمینان را ایجاد می‌کند که تجهیزات مناسب برای انجام کار در دفتر کار، خانه و سفر برای کارکنان فراهم است.

 

26- اتاق مخصوص چرت زدن

تحقیقات نشان داده است چرت نیم روزی می‌تواند برای دریافت نیرو مجدد مغز (reset) و مولد بودن در بقیه روز به‌ویژه برای افرادی که مجبور هستند مثلاً برای کمک به فرزندانش برای رفتن به مدرسه و… خیلی زود از خواب بیدار شوند مفید باشد.

 

27- بیمه معلولیت (ازکارافتادگی)

همان‌طور که از نامش پیدا است درصورتی‌که بیمه‌گر به دلیل ازکارافتادگی نتواند به فعالیت ادامه دهد و درآمد کسب کند به او تعلق می‌گیرد و به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل‌ارائه است.

 

شما اکنون لیستی از انواع مزایای کارکنان را در اختیار دارید اکنون کافی است برای طراحی برنامه مزایای کارکنان گام‌های زیر را طی کنید.

1. نسبت به اهداف و بودجه مزایای سازمانی شناخت پیدا کنید.
2. نیازها را ارزیابی کنید. (نیازسنجی)
3. برنامه مزایای سازمانی را تنظیم کنید.
4. برنامه را به کارکنان ابلاغ کنید.
5. برای تعیین اثربخشی مزایا، فرایند ارزیابی دوره‌ای ایجاد کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.