برنامه ارجاع کارمندان دقیقاً چیست؟

حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که دوست شما تماشای یک فیلم یا سریال تلویزیونی را به شما پیشنهاد دهد. باوجودآنکه شاید خودتان هم قبلاً تبلیغ این فیلم یا سریال را دیده بودید اما بعد از پیشنهاد دوستتان برای تماشای آن بیشتر ترغیب شده‌اید. درست است؟ برنامه ارجاع کارمندان شبیه همین موقعیت است. در این برنامه، کارکنان شما، فرصت های شغلی در سازمان را به کاندیدای مناسب در شبکه ارتباطی خود معرفی می‌کنند.

یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های استخدام در چند دهه اخیر برنامه ارجاع کارکنان است.

برنامه ارجاع کارمندان چیست؟

برنامه ارجاع کارکنان یک روش کارمندیابی داخلی است که در آن نامزدهای شغلی بر اساس معرفی کارکنان داخلی سازمان وارد فرایند استخدام می‌شوند. یک برنامه ارجاع خوب هم به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهترین کارمند را برای این موقعیت استخدام کنند و هم باعث می‌شود کارکنان فعلی احساس ارزشمندی کنند.

مزایای برنامه ارجاع کارمندان چیست؟

برنامه ارجاع کارمندان به‌طور مستقیم کارفرما را به شبکه شخصی کارکنان فعلی سازمان متصل می‌کند. از طریق این برنامه در مدت‌زمان کوتاهی، کارفرمایان به تعداد زیادی از استعدادهای بازار کار دست پیدا می‌کنند. بیایید نگاهی به مزایای آن داشته باشیم.

1. بهبود کیفیت استخدام

کارکنان فعلی شما اطلاعات زیادی در مورد شرکت، شرایط شغل و شایستگی‌های موردنیاز آن دارند، بنابراین در مقایسه با سایر روش‌ها مناسب‌ترین نامزد را به سازمان معرفی می‌کنند.

2. افزایش حفظ و نگهداشت کارکنان

این یک واقعیت شناخته‌شده است که کارکنانی که با فرهنگ، هنجارها و ارزش‌های سازمانی مطابقت بیشتری دارند، مدت بیشتری در شرکت می‌مانند. کاندیدای معرفی‌شده توسط کارمند فعلی از نیازها و رویکرد کاری شرکت، آگاه است و از همان ابتدا دانش دقیقی در مورد شرکت دارد، درنتیجه نرخ خروج کارکنان کاهش می‌یابد.

3. صرفه‌جویی در زمان

از طریق این برنامه، کارفرما می‌تواند در زمانی که صرف فرایند استخدام می‌کند، صرفه‌جویی کند. به‌عنوان‌مثال، برقراری تماس با این افراد آسان‌تر است و این کار روند استخدام را سرعت می‌بخشد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
کاربرد گیمیفیکیشن در استخدام چیست؟

4. صرفه‌جویی در هزینه

با برنامه ارجاع کارمندان می‌توانید در بخشی از هزینه‌هایی که صرف دستیابی به کاندیدا می‌کنید، صرفه‌جویی کنید. مانند انتشار آگهی استخدامی در سایت‌های کاریابی.

5. بهبود برند کارفرما

هنگامی‌که شرکت شما نامزد را از طریق برنامه ارجاع استخدام می‌کند، به‌طور خودکار یک تصویر مثبت از برند کارفرمایی شکل می‌گیرد. زیرا کارکنان فعلی سفیر سازمان برای پیوستن سایر افراد به آن هستند.

دستورالعمل‌های اجرای برنامه ارجاع کارمندان

همان‌طور که می‌دانید، برنامه ارجاع یک رویکرد بسیار مهم و اثربخش برای استخدام است. اما اجرای درست آن کار ساده‌ای نیست و نیاز به دستورالعمل‌های ویژه دارد. مراحل زیر برای اجرای موفق برنامه ارجاع کارمندان لازم است.

برنامه‌ریزی

گام اولیه برای راه‌اندازی یک برنامه ارجاع، برنامه‌ریزی مناسب است. منظور از برنامه‌ریزی شناسایی و درک نیازهای استخدامی سازمان است. مانند اینکه:

  1. برای چه موقعیتی به دنبال نیرو هستید؟
  2. چه فعالیت‌های کلیدی برای انجام موفقیت‌آمیز شغل باید انجام شود؟
  3. چه دانش و مهارت‌هایی برای آن موقعیت لازم است؟
  4. ویژگی‌های شخصیتی موردنیاز چیست؟

علاوه بر این باید مدت‌زمان استخدام را نیز تعیین کنید. در طی چند روز کاری متصدی این پست سازمانی باید استخدام شود.

طراحی

برنامه ارجاع کارمندان را طوری طراحی کنید که استفاده از آن برای کارکنان آسان باشد و برای ایجاد انگیزه و تشویق آنها به مشارکت در برنامه، پاداش در نظر بگیرید. در این مرحله باید اقدامات زیر انجام شود:

  • اهداف استراتژیک و نتایج قابل پیش‌بینی برنامه ارجاع کارمند را تعریف کنید.
  • روند، قوانین و شرایط مشارکت را مشخص کنید.
  • شرایط شغلی و ویژگی کاندیدای موردنیاز سازمان را برای کارکنان شرح دهید.
  • به‌منظور تشویق کارمند به مشارکت، جوایزی ارائه دهید.
  • با استفاده از ابزارهای مدرن و تخصصی منابع انسانی مانند پلتفرم استخدام ریفرال «معرفا» فرآیند را خودکار کنید.

اجرا و راه‌اندازی

پس از طراحی مناسب برنامه ارجاع کارمندان، گام بعدی راه‌اندازی آن است. آن را از طریق کمپین‌های تبلیغاتی، رویدادهای ارجاع اجتماعی و… در سازمان ترویج دهید.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
3 اشتباه بزرگ که در یک مصاحبه شغلی مرتکب می‌شوید!

نگهداشت

هنگامی‌که برنامه راه‌اندازی شد، حفظ و نگهداری مناسب آن مهم است. ارزیابی نتایج و بهبود تاکتیک‌ها برای دریافت بهترین نتیجه از برنامه ارجاع کارکنان ضروری است.

اگر پاداش‌های ارجاع به‌درستی طراحی‌شده باشد، استفاده از برنامه ارجاع کارکنان سازنده‌ترین منبع برای استخدام استعدادهای برتر خواهد بود.

رعایت نکات زیر می‌تواند به اجرای موفق برنامه ارجاع کارمندان کمک کند:

  1. کارکنان فعلی خود را در لحظه از فرصت‌های شغلی جدید آگاه کنید.
  2. ارجاعات خوب را تأیید و به سرعت وارد فرایند استخدام کنید.
  3. مشوق‌های پولی و غیر پولی جذابی ارائه دهید.
  4. تجربه کارکنان در برنامه ارجاع را بهبود دهید.
  5. تاکتیک‌های مختلف ارجاع را اجرا و ارزیابی کنید.
  6. با استفاده از ابزارهای خودکارسازی تا می‌توانید کار را برای کارکنان ساده نگه‌دارید.

بهترین نمونه‌های برنامه ارجاع کارمندان

اگر بامطالعه مزایای برنامه ارجاع کارکنان هنوز برای اجرای آن قانع نشده‌اید، نگاهی به موفق‌ترین شرکت‌ها در اجرای این برنامه بیندازید.

Fiverr

یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ارجاع کارمندان، روش گیمیفیکیشن Fiverr بوده است. این روش، با ارائه امتیاز برای اشتراک‌گذاری مشاغل و ارجاع‌ها، میان کارکنان رقابت ایجاد می‌کرد.

google

گوگل برای ارجاع برنامه کارکنان از کارکنان خود سؤالاتی ساده و بدون دردسر می‌پرسد. مانند اینکه بهترین طراح یا برنامه‌نویسی که می‌شناسید، کیست؟

intel

اینتل با دریافت ارجاعات و ارائه تنوع به شرکت، قدمی در این راه برداشت. آنها برای اشتغال موفق زنان یا اقلیت‌ها از طریق برنامه ارجاع، پاداش مضاعف ارائه می‌کردند.

Digital Ocean

آنها به کارمند ارجاع دهنده 3500 دلار جایزه داده و از طرف کارمند کمک هزینه 1500 دلاری به خیریه انجام می‌دهند. به‌این‌ترتیب، کارمند ضمن مشارکت در هدف سازمان احساس ارزشمندی می‌کند.

Hewlett Packard

با قدردانی از تلاش‌های کارکنان و تجلیل عمومی از آن‌ها، برنامه ارجاع کارکنان را ساده و مؤثر نگه‌داشته است.

Distillery

آنها پاداش ارجاع کارمند را مطابق میل کارمند شخصی‌سازی کردند.

 

منبع: www.ismartrecruit.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.