دلایل شکست برنامه ارجاع: چرا برنامه ارجاع کارکنان در برخی شرکت‌ها موفق عمل نمی‌کند؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از برنامه ارجاع کارکنان ارائه دهیم برنامه ارجاع کارکنان یعنی از کارکنان خود بخواهیم کاندیدایی را که برای فرصت‌های شغلی جدید در سازمان مناسب هستند به ما معرفی کنند. این یک روش عالی در استخدام است که باعث می‌شود شرکت‌ها با صرف کمترین هزینه و زمان استعدادهای مناسب را استخدام کنند.

باوجود مزایای بسیار برنامه ارجاع کارکنان، بسیاری از شرکت‌ها در اجرای درست آن با شکست مواجه می‌شوند. زیرا موفقیت برنامه ارجاع به تجزیه‌وتحلیل، طراحی و اجرای مناسب آن بستگی دارد.

دلایل عدم موفقیت/ شکست برنامه ارجاع کارکنان

1. فرآیند پیچیده

بسیاری از شرکت‌ها برنامه ارجاع کارمندان را بسیار پیچیده می‌کنند. غافل از این‌که پیچیدگی با مشارکت کارکنان رابطه عکس دارد. هرچه فرایند پیچیده‌تر باشد، انگیزه کارکنان برای مشارکت در آن کاهش می‌یابد. اگر کارمندان واقعاً تحت تأثیر فرآیند کلی قرار نگیرند، نسبت به آن بی‌تفاوت می‌شوند و این یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست برنامه ارجاع کارمندان است.

2. پاداش بی‌ثمر

کارمند شما پس از معرفی نامزدهای شغلی، پاداشی دریافت می‌کند؟
پاداش ارائه‌شده واقعاً برای کارکنان انگیزشی است؟
زمانی که فرصت شغلی جدیدی در شرکت اعلام می‌شود کارکنان برای معرفی کاندیدا هیجان‌زده می‌شوند؟

اینها سؤالات واقعاً مهمی هستند. اگر کارمندان پاداش‌های مثمر ثمر و انگیزشی دریافت نکنند، به برنامه علاقه نشان نمی‌دهند. بنابراین، سازمان‌هایی هیچ برنامه‌ای برای ارائه پاداش و تشویق کارکنان به معرفی نیرو ندارند، با شکست در برنامه ارجاع کارمندان مواجه می‌شوند.

3. عدم ارتباط

نیمی از برنامه های ارجاع کارکنان، به دلیل عدم ارتباط به فاجعه تبدیل می‌شود.

کارکنان شما در لحظه از فرصت های شغلی سازمان مطلع می‌شوند؟
معرفی کاندیدا برای آنها ساده و آسان است؟
از برنامه ارجاع کارکنان آگاهی کافی دارند؟

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
کاربرد گیمیفیکیشن در استخدام چیست؟

اگر شرکت‌ها اطلاع‌رسانی خوبی در مورد برنامه ارجاع به کارکنان نداشته باشند، تاجرای این برنامه برابر با شکست است. ارتباط بین تمام کارمندان و بخش منابع انسانی برای موفقیت برنامه ارجاع ضروری است. اطلاعات موقعیت شغلی، شرایط احراز شغلی و مزایا را به‌طور شفاف با کارکنان در میان بگذارید.

پلتفرم استخدام ریفرال آنلاین«معرفا» به‌عنوان اولین و تنها پلتفرم استخدام ریفرال در ایران به سازمان‌های ایرانی کمک می‌کند تا از برنامه ارجاع کارکنان به‌عنوان راهکار اصلی نیرویابی و بزرگ‌ترین مزیت رقابتی در استخدام کارکنان استفاده کرده و برای همیشه مشکل کمبود نیروی انسانی خود را حل کنند.

منبع: www.ismartrecruit.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.