آیا موافقت با بازگشت کارکنان بومرنگ به سازمان تصمیم درستی است؟

یکی از روش‌های استخدام، بازگشت کارمندان قبلی است که با نام کارکنان بومرنگ نیز شناخته می‌شوند. کارمند بومرنگ، کارمندی است که؛ شرکتی که در آن کار می‌کند را ترک می‌کند، اما بعد، دوباره برای کار در شرکت بازمی‌گردد. برای درک بهتر این اصطلاح  و پاسخ  این سؤال که آیا استخدام مجدد کارکنان سابق ایده مناسبی است؟ موقعیت زیر را در نظر بگیرید.

یکی از بهترین کارکنان شما به خاطر دریافت یک پیشنهاد شغلی ویژه از سوی شرکت دیگری، استعفا می‌دهد و سازمان شما را ترک می‌کند. اما چند ماه بعد تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد تا او را به شغل قبلی بازگردانید. چه تصمیمی می‌گیرید؟

اگر قرار بود این تصمیم را سال‌ها پیش بگیرید، اکثر متخصصان منابع انسانی به شما می‌گفتند: چگونه می‌خواهید دوباره به این فرد اعتماد کنید؟ چه کسی تضمین می‌کند که این شخص وقتی یک موقعیت شغلی بهتر به او پیشنهاد می‌شود دوباره سازمان را ترک نمی‌کند؟

اما در حال حاضر که استخدام و نگهداشت نیرو از همیشه سخت‌تر است، این نگرش در حال تغییر است. طبق یک نظرسنجی (WorkplaceTrends) 76% متخصصان منابع انسانی احتمال دارد که کارمندان قدیمی را که با عنوان کارکنان بومرنگ نیز شناخته می‌شوند، دوباره استخدام کنند.

استخدام کارکنان بومرنگ: استخدام کارمندان سابق
کارمند بومرنگ، کارمندی است که؛ شرکتی که در آن کار می‌کند را ترک می‌کند، اما بعد، دوباره برای کار در شرکت بازمی‌گردد.

 

پاسخ این سؤال که آیا باید کارکنان قبلی را دوباره استخدام کنیم؟ پاسخ ساده‌ای نیست. به گفته کارشناسان استخدام جوانب مثبت و منفی‌ای برای این تصمیم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

جوانب مثبت استخدام کارکنان بومرنگ

به‌طورکلی، سه مزیت در استخدام کارکنان بومرنگ وجود دارد:

1- کارکنان بومرنگ با سازمان آشنا هستند.

آنها قبلاً در سازمان شما فعالیت داشته‌اند، پس می‌دانند که شرکت چگونه کار می‌کند. این کارمندان با فرهنگ شرکت آشنا هستند، با کارکنان سازمان ارتباط داشتند و می‌دانند که سیستم‌ها و فرآیندها چگونه کار می‌کند. بنابراین کارکنان بومرنگ به آموزش خاصی نیاز ندارند و می‌توانند بدون وقفه کار خود را شروع کنند.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
کارت امتیازی مصاحبه: ابزار کلیدی فرایند جذب و استخدام

2- کارکنان بومرنگ توسعه پیدا کرده‌اند.

در مدتی که این افراد در سازمان شما نبودند، به‌احتمال‌زیاد در شرکت دیگری تجربه کسب کردند و مهارت‌های خود را بهبود بخشیده‌اند. آنها مهارت‌های جدیدی یاد گرفته‌اند یا دیدگاه جدیدی دارند که افزودن آن به تیم شما بسیار ارزشمند است.

3- کارکنان بومرنگ یک پیام مهم برای سایر کارکنان دارند.

هنگامی‌که کارکنان شما می‌بینند که شخصی پس از ترک سازمان دوباره بازگشته است، این پیام را دریافت می‌کنند که همیشه در جای دیگری اوضاع بهتر نیست. کارکنان می‌بینند که همکارشان از کار جدید راضی نبوده و به اینجا بازگشته است بنابراین تشویق می‌شوند که در سازمان بمانند.

نظرسنجی WorkplaceTrends نشان داد که 80 درصد از کارمندان پس از ترک شرکت، دیگر از کارفرمایان قدیمی خود خبری نمی‌گیرند، که این یک فرصت ازدست‌رفته برای کارفرمایان است.

جوانب منفی استخدام کارکنان بومرنگ

بااین‌حال، دلایلی وجود دارد که استخدام کارکنان بومرنگ ایده بدی است. بزرگ‌ترین خطر این است که آنها ممکن است دوباره سازمان را ترک کنند! برای کاهش این ریسک هنگام بازگشت کارمند سابق به این 4 نکته باید توجه کرد.

1- سابقه و گذشته کارمند

آیا فرد عملکرد خوبی داشته است؟ آیا ارتباط خوبی با مدیر یا همکاران خود داشته است؟ اگر نه به‌احتمال‌زیاد، آنها در صورت بازگشت مشکلاتی مشابه مشکلات قبل خواهند داشت که می‌تواند به روحیه کارکنان و بهره‌وری سازمان آسیب برساند.

2- میزان تغییرات سازمان

آیا هیچ‌یک از فرآیندهای سازمانی از زمان خروج این فرد از سازمان تغییر کرده است؟ اگر چنین است، آنها ممکن است در سازگاری با روش جدید انجام کارها مشکل داشته باشند و با تغییر مبارزه کنند.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
برنامه ارجاع کارمندان دقیقاً چیست؟

3- تناسب فرد با شغل

آنها ممکن است بهترین فرد برای این کار نباشند. شاید عملکرد گذشته آنها خوب بود و یک نامزد جدید بسیار مناسب‌تر باشد. اگر کارمند سابق را بدون در نظر گرفتن سایر متقاضیان بازگردانید، ممکن است استعدادهای بزرگ را از دست بدهید.

4- اطلاعات مصاحبه خروج

مطمئن شوید که بازخورد کارمند را در طول مصاحبه خروج دریافت می‌کنید تا بدانید که آیا برای بازگشت باید به مشکلی رسیدگی شود.

داده های مصاحبه خروج
هنگام استخدام کارکنان بومرنگ به داده‌های مصاحبه خروج توجه کنید.

 

حفظ ارتباط با کارکنان قبلی همیشه ایده خوبی است و می‌تواند بازگشت احتمالی آنها به شرکت را بسیار آسان‌تر کند. برای حفظ ارتباط:

  • به کارکنانی که سازمان را ترک کرده‌اند، اطلاع دهید که در آینده بازگشت آنها به شرکت امکان‌پذیر است.
  • در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین با آنها در ارتباط باشید.
  • اقدامات و دستاوردهای هیجان‌انگیز شرکت را در رسانه‌های اجتماعی خود منتشر کنید و برند کارفرمایی شرکت را تقویت کنید.
  • یک یا دو بار در سال با آنها تماس بگیرید تا ببینید اوضاع آنها چگونه پیش می‌رود.

 

منبع: www.hrmorning.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.