نقشه سفر کارجو، ابزاری عالی برای بهبود تجربه متقاضی شغل

سفر کارجو را می‌توان به‌عنوان تجربیاتی که متقاضی کار در طول فرایند کاریابی به دست می‌آورد، تعریف کرد. این سفر از زمان آگاهی از فرصت‌های شغلی شروع می‌شود و تا بعد از استخدام ادامه دارد. نقشه سفر کارجو یک نمایش بصری از تمام نقاط تماسی است که کارجویان با برند کارفرمایی شرکت در مراحل مختلف سفر خود، دارند.

امروزه روند جذب استعدادهای برتر بازار کار، به دلیل ظهور فناوری‌های مدرن تغییر کرده است. یکی از چالش‌های در حال حاضر متخصصین جذب و استخدام کمبود نیروی متخصص است. در شرایط فعلی، برای هر موقعیت شغلی تعداد بسیارکمی متقاضی درخواست ارسال می‌کند. بنابراین رقابت زیادی برای جذب استعدادهای برتر در میان کارفرمایان وجود دارد. البته جذب و استخدام استعدادها تنها یک طرف قضیه است. چراکه حتی اگر در استخدام هم موفق عمل شود ولی از روش‌های نگهداشت کارکنان به‌درستی استفاده نشود، به‌زودی کارکنان به سازمان دیگری می‌پیوندد. بنابراین این‌که چگونه می‌توان فرایند استخدام را بهینه کرد، سؤال بسیار مهمی است.

رقابت در استخدام
امروزه رقابت زیادی برای جذب استعدادهای برتر در میان کارفرمایان وجود دارد.

 

یک موضوع مهم برای استخدام با رویکرد امروزی، درک مفهوم سفر کارجو است. این مفهوم از مفهوم «سفر مشتری» اتخاذ شده است. همان‌طور که خریداران به دنبال خدمات و محصولاتی برای خرید می‌گردند، متقاضیان هم در جستجوی فرصت‌های شغلی جدید، مراحل مختلفی را طی می‌کنند. به همین دلیل است که با متقاضیان امروزی باید به‌عنوان مشتری رفتار شود.

انتقال مفهوم سفر مشتری به حوزه استخدام می‌تواند بینش روشن‌تری در موارد زیر ارائه دهد:

    • چه کسی: کدام گروه از کارجویان معمولاً به فرصت‌های شغلی در سازمان علاقه‌مند هستند؟
    • در چه زمانی: در چه مقطعی از زمان کارجویان با فرصت‌های شغلی در سازمان تعامل دارند؟
    • کجا: کارجویان از کدام کانال‌ها برای درخواست شغلی استفاده می‌کنند؟
    • چگونه: چه محرک‌هایی منجر به اقدام آنها برای درخواست شغلی می‌شود؟

    چرا ترسیم نقشه سفر کارجو اهمیت دارد؟

    1.  ترسیم  نقشه سفر کارجو یک راه عالی برای بهبود تجربه متقاضی و ارتقای استراتژی برند کارفرمایی شرکت است.
    2.  ایجاد یک نمایش بصری از سفر متقاضی به متخصصین جذب و استخدام کمک می‌کند تا خود را به‌جای کارجویان قرار دهند. به‌این‌ترتیب نیازها، خواسته‌ها و ترس‌های آنها در مراحل مختلف سفرشان بهتر درک خواهد شد.
    3. از طریق نقشه سفر کارجو، می‌توان اطلاعات مهمی را که برای هدایت استراتژی بازاریابی استخدام موردنیاز است، جمع‌آوری نمود.
    4. با استفاده از این نقشه اثربخشی کانال‌های استخدام مشخص شده و می‌توان بیشترین منابع استخدامی را به کانال‌های اصلی اختصاص داد.
    5. در نهایت با نقشه سفر کارکنان می‌توان افراد مناسب را برای سازمان سریع‌تر و ارزان‌تر استخدام کرد.
    این پست ممکن است برای شما مفید باشد
    آیا داوطلب شغلی پیشنهاد کاری دیگری دارد یا خیر؟

    به‌طور کلی، نقشه سفر کارجو می‌تواند کل فرآیند استخدام را بهبود بخشد و اطمینان حاصل کند که متقاضیان مناسب از ادامه فرایند استخدام انصراف نمی‌دهند.

    برای درک بهتر اهمیت این مفهوم موقعیت زیرا را در نظر بگیرید.

    «بعد از یک هفته بررسی آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه برای شرکت‌های متعدد، یک شرکت برای هماهنگی مصاحبه تلفنی به من ایمیل زد. زمان مصاحبه تلفنی روز دوشنبه ساعت 4 عصر بود. اما برخلاف انتظارم کسی با من تماس نگرفت. من 2 ساعت کامل منتظر تماس ماندم و درنهایت تصمیم گرفتم به شرکت ایمیل بزنم. بعد از 2 روز پاسخی که دریافت کردم این بود که در صورت نیاز، مجدد برنامه زمان‌بندی مصاحبه به شما اعلام می‌شود. تجربه تلخی بود اما دیگر مطمئنم که نمی‌خواهم در آن شرکت کار کنم.»

    بارزترین نتیجه‌ای که می‌توان از این داستان گرفت این است که اگر نتوانید تجربه متقاضی را در طول سفر او در مراحل استخدام بهبود دهید، تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان را از دست خواهید داد.

    اهمیت تجربه کارجو
    اگر نتوانید تجربه متقاضی را در طول سفر او در مراحل استخدام بهبود دهید، تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان را از دست خواهید داد.

     

    مراحل سفر کارجو

    نقشه سفر کارجو را می‌توان برای مدل‌سازی اقداماتی که کارجویان قبل و بعد از به‌دست آوردن شغل انجام می‌دهند، به‌کار گرفت. درک مراحل نقشه سفر کارجو می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا فرآیند استخدام شما بهبود یابد. برخی از مراحل کلیدی در مدل سفر نامزد عبارت‌اند از:

    1- اطلاع/ آگاهی

    این مرحله شامل آگاهی از فرصت شغلی و سوابق سازمان است. قبل از اینکه یک فرد برای فرصت شغلی اقدام کند، ابتدا باید بداند که آن فرصت شغلی وجود دارد. سپس باید به اطلاعاتی در مورد سازمان نیز دست یابد.

    • رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت شرکت، ارجاع کارکنان و…راه‌هایی است که کارجویان از آن طریق با سازمان و برند کارفرمایی آن آشنا می‌شوند.
    این پست ممکن است برای شما مفید باشد
    چگونه از تکنیک مصاحبه STAR در مصاحبه با کارجویان استفاده کنیم؟

    2- علاقه

    نامزدهای شغلی در مرحله بعدی باید به کار در شرکت شما علاقه‌مند شوند. در وهله اول، یک آگهی شغلی جذاب یا شرح شغل خوب که حاوی تمام اطلاعات لازم در مورد نقش باشد، می‌تواند علاقه نامزدها را برانگیزاند. رسانه‌های اجتماعی که ارزش‌ها و مأموریت‌های شرکت را نشان می‌دهد، در ایجاد علاقه در کارجویان مؤثر است.

    3- درخواست شغل یا ارسال رزومه

    در مرحله بعد، افرادی که در حال بررسی موقعیت شغلی هستند، رزومه خود را ارسال می‌کنند. در این مرحله باید فرایند ارسال رزومه یا ثبت درخواست شغلی بسیار آسان باشد. برای مثال کارجویان بتوانند از طریق پلتفرم‌های اجتماعی درخواست شغلی خود را ثبت کنند.

    4- انتخاب

    در مرحله بعد رزومه‌هایی که برای شرکت ارسال می‌شوند، باید بررسی شود. هنگامی‌که چند نامزد را که برای یک موقعیت شغلی، ایده‌آل هستند شناسایی کردید، باید با آنها مصاحبه کنید. شما باید از مصاحبه به‌عنوان فرصتی برای نشان دادن رفتار شرکت با کارکنان استفاده کنید.

    5- استخدام

    درنهایت، باید فرد موردنظر خود را استخدام کنید. در این مرحله باید با تنظیم یک دعوت‌نامه شغلی جذاب کارجو را برای پیوستن به شرکت هیجان‌زده کنید و تا می‌توانید، فرآیند ورود خود را بهینه کنید.

     

     

    برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
    [کل: 2 میانگین: 5]

    دیدگاهتان را بنویسید

    This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.