آشنایی با برنامه بهبود عملکرد

آیا تابه‌حال شاهد اجرای برنامه بهبود عملکرد بودید؟ آیا با این برنامه آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید هدف از اجرای آن در سازمان چیست؟ اگر دوست دارید پاسخ این سؤالات را بدانید در مقاله حاضر همراه ما باشید.

حتماً می‌دانید که برنامه بهبود عملکرد در راستای فرآیند مدیریت عملکرد مطرح شده است. مدیریت عملکرد در همه سازمان‌ها به‌صورت نظام‌مند انجام نمی‌شود. حتی درگذشته این فرآیند بیشتر جنبه نظارتی داشته است. یعنی مدیران کلاسیک آن را صرفاً برای کنترل کارکنان انجام می‌دادند.

چنانچه در این کنترل مشخص می‌شد، کارکنان در انجام وظایف خود موفق نبوده‌اند یا به اهداف تعیین شده نرسیده‌اند، چیزی که انتظار آنها را می‌کشید «تنبیه» بود. که در قالب مواردی مثل کاهش حقوق، تنزل مقام و … خود را نشان می‌داد.

در حالی که امروزه ارزیابی عملکرد فقط جنبه تنبیهی و تشویقی ندارد. و هدف اصلی و اساسی آن ارتقای عملکرد کارکنان است. به همین دلیل است که به‌جای اصطلاح «ارزیابی عملکرد» از واژه «مدیریت عملکرد» استفاده می‌شود.

مدیریت عملکرد
مفهوم مدیریت عملکرد، وسیع‌تر از ارزیابی عملکرد است.

 

مدیریت عملکرد فرآیندی است که به‌طور مستمر به شناسایی، اندازه‌گیری و توسعه عملکرد کارکنان می‌پردازد. پس یک جنبه مهم مدیریت عملکرد برخلاف ارزیابی عملکرد پایش و اقدام در جهت توسعه مستمر عملکرد کارکنان است.

به باور هنریش فون پیرر (Heinrich Von Pierer) یکی از مدیران عامل زیمنس «موفقیت هر سازمانی به عملکرد افراد آن بستگی دارد». برای همین است که سازمان‌ها باید بکوشند تا با مدیریت عملکرد و برنامه بهبود عملکرد سطح عملکردی کارکنان را ارتقا دهند.

طبقه بندی عملکرد کارکنان 

درنتیجه مدیریت عملکرد، کارکنان سازمان به سه دسته عملکردی تقسیم می‌شوند:

  1. A player ها: کارکنانی هستند که در انجام وظایف خود موفق بوده و تمام اهداف عملکردی تعیین شده را محقق کرده‌اند.
  2. B player ها: کارکنانی هستند که در انجام بعضی از وظایف خود موفق نبوده‌اند. اینها عملکرد متوسط رو به بالا داشته‌اند.
  3. C player ها: کارکنانی هستند که در انجام اغلب وظایف خود ضعیف عمل کرده‌اند. C player ها ازنظر عملکردی در حد متوسط رو به پایین قرار می گیرند.
این پست ممکن است برای شما مفید باشد
چگونه مدیران را برای حل مشکلات ارزیابی عملکرد آموزش دهیم؟

برنامه بهبود عملکرد برای کارکنانی اجرا می‌شود که درنتیجه مدیریت عملکرد مشخص شود که جز C player ها هستند. البته کارکنانی که در 2 دوره مدیریت عملکرد B player بوده‌اند نیز از این برنامه بهره‌مند می‌شوند. همچنین ممکن است برخی از کارکنانی که حتی در یک دوره مدیریت عملکرد B player بوده‌اند نیز بر اساس نظر مدیر خود در برنامه ارتقا عملکرد مدنظر قرار گیرند.

به‌طورکلی کارکنان کم‌کار با سطح عملکردی متوسط رو به پایین در اولویت این برنامه قرار می‌گیرند. این کارکنان تحت نظر مدیر ناظر قرار می‌گیرند تا با یک مربیگری منظم به‌درستی آموزش داده شوند، به‌درستی راهنمایی شوند و بتوانند در آینده عملکرد خوبی داشته باشند.

مدیر ناظر می‌کوشد طی برنامه بهبود عملکرد از کارکنان بازخورد دریافت کند. همچنین تلاش می‌کند دلیل ضعف عملکردی آنها را بیابید و عوامل مانع بهره‌وری آنها را حذف کند. او به‌طور مرتب سازمان را از وضعیت پیشرفت کارکنان مطلع می‌کند.

برنامه بهبود عملکرد: دریافت بازخورد از کارکنان
در طول اجرای برنامه تقویت عملکرد باید از کارکنان بازخورد دریافت شود.

 

زمان برنامه بهبود عملکرد

برنامه بهبود عملکرد در اکثر سازمان‌ها به مدت سه تا شش ماه اجرا می‌شود. کارکنانی که هیچ پیشرفتی در این مدت نشان نمی‌دهند تحت یک برنامه بهبود عملکرد تمدید شده قرار می‌گیرند. با این کار به آنها شانس دومی برای اثبات توانایی‌هایشان در انجام کار داده می‌شود. مدت برنامه تقویت عملکرد تمدید شده 45 روز است.

درواقع برنامه تقویت عملکرد به‌عنوان یک مکانیسم فیلترینگ تلقی می‌شود. طی این برنامه سازمان کارکنان با عملکرد ضعیف را شناسایی می‌کند و به آنها فرصتی می‌دهد تا در مدت چند ماه پیشرفت کنند.

اگر در برنامه بهبود عملکرد یا برنامه بهبود عملکرد تمدید شده تغییری در عملکرد کارکنان حاصل نشود از آنها خواسته می‌شود که سازمان را ترک کنند.

برنامه بهبود عملکرد: اخراج کارکنان
اگر با اجرای برنامه تقویت عملکرد و تمدید آن تغییری در عملکرد کارکنان حاصل نشود آنها باید سازمان را ترک کنند.

 

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
5 شرکت برتری که با استفاده از سیستم OKR به موفقیت رسیدند!

پس بسیار مهم است که برنامه بهبود عملکرد عینی و عادلانه باشد. کارکنان باید به وضوح شاهد مربیگری اصولی مستمر باشند. باید احساس کنند برنامه‌های ارتقای عملکرد متناسب با ضعف عملکردی آنها اجرا می‌شود. تنها در این صورت است که اگر سازمان بعد از اجرای برنامه تقویت عملکرد عذر کارمندی را خواست این امر برای او منطقی جلوه می‌کند. و بدون هیچ کدورت و شکایتی سازمان را ترک می‌کند.

برنامه بهبود عملکرد و تقویت برند کارفرمایی

اجرای درست برنامه ارتقا عملکرد حتی اگر منجر به اخراج کارکنان با عملکرد ضعیف شود می‌تواند برند کارفرمایی سازمان را تقویت کند. زیرا:

  • از یک‌طرف کارکنان با عملکرد خوب شاهد تلاش سازمان برای دادن فرصت رشد و ارتقا به کارکنان ضعیف هستند. و در داستان‌سرایی خود از سازمان در شبکه‌های اجتماعی و محافل دوستان می‌توانند به آن اشاره کنند (برند استعداد).
  • از طرف دیگر کارکنان با عملکرد ضعیف که با برنامه بهبود عملکرد نتوانستند مهارت‌های خود را بهتر کنند و از سازمان اخراج می‌شوند اخلاقی بودن سازمان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این کارکنان قطعاً در سازمان‌های دیگر مشغول به‌کار می‌شوند. شاید تجربه منفی خود در این برنامه و ناتوانی‌شان در ارتقای مهارت را برای همکاران جدیدشان بازگو نکنند اما حتماً به آنها می‌گویند که چگونه سازمان قبلی‌شان برای توسعه کارکنان ضعیف تلاش می‌کرد.

اجرای موفق برنامه بهبود عملکرد در شرکت Tata Motors 

ازجمله شرکت‌های موفق در اجرا و پیاده‌سازی برنامه تقویت عملکرد Tata Motors است. این شرکت سعی نموده با اقدامات زیر عملکرد کارکنان ضعیف خود را بهتر کند.

  • اجرای برنامه بهبود عملکرد 90 روزه
  • ایجاد فرصت تمدید برای برنامه
  • منتورینگ و مربیگری مستمر برنامه بهبود عملکرد
  • برقراری ارتباط دوجانبه اثربخش با کارکنان جهت دریافت بازخورد
  • حذف موانع عملکردی کارکنان
  • و ….

 

منبع: www.hrkatha.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.