استخدام کارکنان اخراج شده، کار درستی است؟

قبل از استخدام مجدد کارکنان اخراج شده، بسیار مهم است که دلیل اخراج آن‌ها از سازمان بررسی شود. آیا به دلیل وضعیت مالی و اقتصادی، شرکت مجبور به تعدیل نیرو بوده است؟ یا عملکرد ضعیف و مسائل رفتاری کارکنان دلیل اخراج است؟ اگر وضعیت اقتصادی و شرایط سازمان دلیل اخراج بوده، شرکت‌ها می‌توانند با آغوش باز کارکنان اخراج شده را پذیرا باشند. اما اگر عملکرد ضعیف یا مسائل رفتاری دلیل اخراج بوده است استخدام دوباره این کارکنان، شاید کار درستی نباشد. به‌طور کلی می‌توان گفت کارکنان اخراج شده را استخدام کنید اما با احتیاط!

ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده اخیراً قانون جدیدی تصویب کرده است که بر اساس آن تمام شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری پس از پاندمی کرونا باید کارکنانی که به دلیل همه گیری کووید ۱۹ اخراج شده‌اند را قبل از استخدام نیروهای جدید، دوباره استخدام کنند. البته که این قانون در تمام کشورها وجود ندارد. اما آیا استخدام کارکنان اخراج شده از نظر استراتژیک منطقی است؟

استخدام کارکنان اخراج شده در زمان پسا کرونا
در زمان کرونا بسیاری از شرکت‌ها به‌ویژه در صنعت گردشگری مجبور به تعدیل نیرو شدند، آیا استخدام مجدد این کارکنان در زمان پسا کرونا برای این شرکت‌ها مناسب است؟

 

استخدام کارکنان اخراج شده قطعاً مزایا و معایبی خواهد داشت. در ادامه نظر سه متخصص منابع انسانی را در این زمینه بررسی خواهیم کرد.

مزایا و معایب استخدام کارکنان اخراج شده از نگاه سرپرست گروه منابع انسانی Incred 

کمالش دانگی (Kamalesh Dangi) سرپرست گروه منابع انسانی Incred می‌گوید:

اگر اخراج به دلیل مسائل اقتصادی بوده باشد؛ افرادی که مجدد استخدام می‌شوند، با درک این‌که اخراج آن‌ها فقط یک روش موقت برای مقابله با ضررهای مالی به شرکت بوده است حس اعتماد پیدا می‌کنند. در چنین مواردی کارکنان احساس نامطلوب بودن نداشته و در شرکت احساس امنیت می‌کنند.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
نحوه ارزیابی صداقت کارجو در استخدام

حتی Incred در حال برنامه‌ریزی برای استخدام برخی از کارکنان اخراج شده از بخشی است که به دلایلی منحل شده است. استخدام افراد اخراج شده در این شرکت به زودی برای توسعه بخش دیگری انجام خواهد گرفت. این کار بر اساس مطابقت مهارت‌های کارکنان اخراج شده با آنچه برای بخش در حال توسعه مورد نیاز است، انجام می‌شود.

دانگلی معتقد است اگر دلیل اخراج مبتنی بر عملکرد باشد، استخدام مجدد کارکنان ممکن است یک چالش باشد. در هر گروهی، همیشه افرادی وجود دارند که حتی پس از تلاش‌های مکرر و متفاوت، موفق به رشد خود نمی‌شوند. در چنین مواردی، استخدام مجدد ممکن است ضررهایی ایجاد کند که بر بهره‌وری کل تأثیر دارد.

مزایا و معایب استخدام کارکنان اخراج شده از نگاه مدیر ارشد منابع انسانی در BCCL

آمیت داس (Amit Das)، مدیر ارشد منابع انسانی در  BCCL در مورد مزایای استخدام مجدد کارکنان می‌گوید:

این افراد می‌توانند «چیستی و چگونگی» عملکرد برای خروجی‌های کسب‌وکار را برآورده کنند. زیرا آن‌ها از نظر فرهنگی با ارزش‌های اصلی سازمان همسو هستند و دانش عمیقی از پویایی سازمانی دارند.

اما این اصلاً به این معنا نیست که شرکت‌ها نباید برای استخدام کارکنان اخراج شده نگران باشند. این مسیری است که باید با احتیاط کامل پیموده شود. آمیت داس می‌گوید: «سازمان‌ها باید از استخدام مجدد کارکنانی که دارای چالش‌های عملکردی یا رفتاری هستند، خودداری کنند و برای استخدام استعدادهای مناسب از بازار کار استفاده کنند تا آگاهانه بهره‌وری شرکت را بالا ببرند».

او معتقد است که استخدام مجدد افراد اخراج شده به دلیل امتیاز عملکردی پایین یا پایین بودن نمرات رفتاری، اتلاف منابع و زمان است و تأثیر منفی بر بهره وری دارد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
10 باور اشتباه درباره استخدام به روش ریفرال داخلی

نظر مدیر اجرایی و CHRO در Jindal Steel and Power درباره استخدام مجدد کارکنان

پانکاج لوچان (Pankaj Lochan) مدیر اجرایی و CHRO در Jindal Steel and Power نسبت به استخدام کارکنان اخراج شده کاملاً خوشبین است. او معتقد است حتی اگر فردی به دلیل رفتار یا عملکرد ضعیف اخراج شود، سازمان هم باید تا حدودی مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد.

یادگیری، توسعه و مهارت‌یابی فقط حول عملکرد نمی‌چرخد، بلکه مهارت‌های ارتباط بین‌فردی را نیز شامل می‌شود. بنابراین وقتی فردی متهم به هر گونه تخلفی است، مسئولیت باید بین کارکنان و کارفرما تقسیم شود.

بازگشت کارکنان به سازمان
استخدام مجدد کارکنان می‌تواند برای سازمان سودمند باشد

 

لوچان بر این عقیده است که استخدام مجدد چنین کارکنانی می‌تواند به شرط بررسی صحیح دلایل اخراج، سودمند باشد.

سازمان‌ها از بالاترین سطح اعتماد و تعهد هنگام استخدام مجدد کارکنان اخراج شده برخوردار می‌شوند. زیرا این کارکنان با هدف و اشتیاق بیشتری برمی‌گردند. این هدف و اشتیاق زیاد باعث می‌شود کارکنان دارایی‌های بالقوه برای ادامه دوره تصدی خود داشته باشند. آنها تمایل خود را برای یادگیری و توسعه بیشتر در هر مهارتی که دارند ابراز کرده و برای موفقیت تلاش زیادی می‌کنند.

منبع: www.hrkatha.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.