نکات طلایی در مصاحبه آنلاین با کارجویان

مصاحبه آنلاین با کارجویان به‌سرعت گسترش‌یافته است و همچنان نیز در حال گسترش است. بنابراین خیلی زود تمامی افرادی که در جستجوی شغل بوده در موقعیت مصاحبه ویدیویی قرار می‌گیرند. شما چقدر برای مصاحبه ویدیویی آماده‌اید؟ ما با نوشتن این مطلب قصد داریم هر آنچه شما باید دراین‌باره بدانید در اختیارتان قرار دهیم تا برای مصاحبه ویدیویی موفق، آماده باشید. البته اگر تجربه حضور در چنین مصاحبه‌هایی را داشته‌اید می‌توانید بامطالعه این مطلب ببینید چقدر در مصاحبه خود استانداردها را رعایت کرده‌اید.

مزایای برگزاری مصاحبه آنلاین برای کارجویان

برگزاری مصاحبه به شیوه ویدیویی و آنلاین برای کارجویان هم خالی از لطف نیست. در مصاحبه‌ های شغلی به شیوه حضوری یکی از دغدغه‌های کارجویان این است که به دلیل ترافیک یا عدم شناخت مسیر شاید دیر به محل مصاحبه برسند و همین موضوع باعث شود فرد خوش‌قولی شناخته نشوند. برگزاری مصاحبه آنلاین این دغدغه کارجویان را برطرف خواهد کرد.

تأخیر در مصاحبه شغلی
در مصاحبه‌های حضوری یکی از دغدغه‌های کارجویان این است که به دلیل ترافیک یا عدم شناخت مسیر دیر به محل مصاحبه برسند.

 

علاوه بر این برگزاری مصاحبه آنلاین هزینه رفت‌وآمد را برای کارجویان کاهش می‌دهد. به‌ویژه برای افرادی که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند. آنها در این نوع مصاحبه‌های شغلی دیگر نیاز به تهیه بلیت، مکان استراحت و… ندارند. همین عدم رفت‌وآمد باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. صرفه‌جویی در زمان برای شاغلین که برای حضور در جلسه نیاز به مرخصی داشته‌اند نیز مزیت بزرگی محسوب می‌شود. همین‌طور تداخل در برنامه‌های مصاحبه را کاهش می‌دهد. چراکه می‌توان با یک وقفه کوتاه در مصاحبه‌های بعدی شرکت کرد و نیاز به طی مسیر نیست. در این شیوه مصاحبه، استرس متقاضیان هم کمتر است. زیرا قرار گرفتن در محیط ناآشنا هنگام مصاحبه حضوری موجب استرس بعضی افراد شده و باعث می‌شد نتوانند خوب خودشان را پرزنت کنند.

نحوه برگزاری مصاحبه آنلاین با کارجویان

1- مصاحبه آنلاین با کارجویان در دفتر کارفرما

برخی از مصاحبه‌های ویدیویی در دفتر کارفرما انجام می‌شود. در زمان‌هایی که شخص مصاحبه‌کننده در شعبه یا ساختمان دیگری از شرکت باشد، این نوع مصاحبه ممکن است انتخاب شود. در اینجا از کارجو دعوت می‌شود که در محل تعیین‌شده توسط کارفرما (به عنوان مثال دفتر مرکزی) حضور یابد. پس از حضور کارجو در محل مصاحبه، او به اتاقی که به همین منظور تدارک دیده شده و دارای تمامی تجهیزات لازم برای برگزاری مصاحبه آنلاین با کارجویان است هدایت می‌شود.

درصورتی‌که به چنین مصاحبه‌ای دعوت شدید شما نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. اما باید تمام اصول مصاحبه حضوری را رعایت کنید. از انتخاب لباس مناسب تا برخورد محترمانه با افراد. حتماً بررسی کنید تمامی تجهیزات (میکروفن، دوربین و..) به‌درستی کار می‌کند. هم چنین سؤال کنید اگر در حین مصاحبه ارتباط (صوتی- تصویری) قطع شد؛ شما باید چه اقدامی انجام دهید و چه کسی به شما کمک می‌کند.

2- مصاحبه آنلاین با کارجویان از راه دور

بیشتر مصاحبه های آنلاین با کارجویان در خارج از دفتر کارفرما انجام می‌شود. در این صورت، مصاحبه به‌صورت از پیش ضبط شده یا زنده برگزار می‌شود.

مصاحبه از پیش ضبط شده

ممکن است کارفرمایان تمایل داشته باشند از شیوه مصاحبه از پیش ضبط شده برای مصاحبه آنلاین با کارجویان استفاده نمایند. در این صورت به‌جای برقراری ارتباط با یک شخص از مصاحبه شونده خواسته می‌شود به سؤالات مصاحبه که قبلاً ضبط شده‌اند یا به‌صورت مکتوب روی صفحه نشان داده می‌شوند، پاسخ دهد. مصاحبه شونده پاسخ خود را برای هر سؤال ضبط کرده و کارفرما بعداً ویدئو ضبط شده را بررسی می‌کند. برای پاسخ‌ها غالباً یک محدودیت زمانی وجود دارد. هرچند که ممکن است فرصت بیشتری هم برای ضبط هر پاسخ داده شود.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
جذب و استخدام A-Player: مزیت رقابتی پایدار سازمان‌ها

به‌عنوان کارجو در این نوع مصاحبه یک نکته را در نظر داشته باشید. هر یک از سؤالات طراحی شده از سوی کارفرمایان هدفمند بوده و می‌خواهند ببینند آیا شما می‌توانید وظایف شغل را به‌درستی انجام دهید یا خیر. پس به سؤالاتی که پرسیده شده است پاسخ دهید نه سؤالاتی که دوست داشتید از شما بپرسند. توجه به این نکته در مصاحبه یک طرفه اهمیت بالایی دارد. چون شما در حین مصاحبه بازخوردی در مورد پاسخ سؤال‌ها دریافت نمی‌کنید.

مصاحبه زنده

در مصاحبه زنده ارتباط چهره به چهره میان مصاحبه شونده و مصاحبه کننده از طریق ابزارهای ارتباطی، برقرار می‌شود. در این شیوه مصاحبه آنلاین با کارجویان برخلاف مصاحبه یک طرفه مصاحبه کننده هم در جلسه حضور دارد.

برای شرکت در مصاحبه ویدیویی به چه ابزار و تجهیزاتی نیاز دارم؟

  • رایانه/ لپ تاپ دارای وب کم (دوربین)

* اگر وب کم در دسترس شما نیست می‌توانید از تبلت یا تلفن همراه هوشمند نیز استفاده کنید.

  • اینترنت با سرعت مناسب
  • هدفون با میکروفن داخلی یا خارجی

* می‌توان از میکروفن هندزفری نیز استفاده نمود.

  • نرم‌افزار ویدئویی

سؤال اصلی برای تمامی کارجویانی که به مصاحبه ویدئویی دعوت می‌شوند این است که «برای این‌که یک مصاحبه ویدئویی عالی داشته باشم و از نتایج چشم‌گیر آن بهره‌مند شوم، باید قبل و حین آن، چه اقداماتی انجام دهم؟»

الزامات مصاحبه ویدیویی
برای برگزاری مصاحبه ویدیویی موفق باید قبل و حین آن چه اقداماتی انجام دهم؟

 

اقدامات قبل از شروع مصاحبه ویدیویی

  • اگر تماس به‌صورتی هست که باید نام کاربری را در اختیار کارفرما قرار دهید، حتماً از نام کاربری و پروفایل حرفه‌ای و مناسب استفاده کنید که هویت شما را مشخص می‌سازند.
  • مکانی آرام و مناسب انتخاب نمایید. چنانچه امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار ندارید به کافی‌نت یا کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنید. به‌هیچ‌عنوان از مکان‌های عمومی مثل کافی‌شاپ و… برای انتخاب مکان استفاده نکنید.
  • اگر در منزل یا خوابگاه دانشگاه هستید، زمان مصاحبه را به اعضای خانواده و دوستان خود اطلاع دهید تا حضور ناگهانی آن‌ها، مصاحبه را متوقف یا حواس شما را پرت نکند.
  • لباس حرفه‌ای و متناسب با فرهنگ شرکت بپوشید. می‌توانید با جستجو در اینترنت از فرهنگ شرکت اطلاعاتی به‌دست آورید. یادتان باشد، شما هیچ‌گاه شانس دومی برای ایجاد اولین تأثیر خود بر دیگران نخواهید داشت. یک «راهنمای گردشگری» تعریف می‌کرد که یک فرصت استخدامی را به خاطر اینکه در روز مصاحبه که اتفاقاً به شکل ویدیویی هم برگزار می‌شد لباس رسمی ( کت با کروات) به تن داشت، از دست داد. چون مصاحبه‌کننده به او گفته بود نمی‌تواند او را با این لباس در جنگل تصور کند.
  • با توجه به این‌که تماس، تصویری و از طریق دوربین است؛ به رنگ لباس دقت کنید. چون ممکن است دوربین، آن را متفاوت با چیزی که خودتان مشاهده می‌کنید، نشان دهد. به‌عنوان‌مثال طرح‌های «راه‌راه نزدیک» جلوی دوربین یک اثر موج‌دار عجیب ایجاد می‌کنند، که به نظر می‌رسد برق می‌زنند و حرکت می‌کنند. پس بهتر است از رنگ‌های یکدست و لباس‌هایی با اشکال ساده استفاده کنید. راستی، ممکن است در هنگام مصاحبه لازم باشد بلند شوید یا بایستید؛ پس پوشش کامل، مرتب و ساده داشته باشید.
  • اگر از عینک استفاده می‌کنید، نور اتاق را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا از تابش لنزها کاسته شود.
  • پس زمینه‌ای خنثی و بدون تصاویری که موجب حواس‌پرتی مخاطب می‌شود، انتخاب کنید.
  • درست مانند مصاحبه حضوری، تلفن همراه خود را روی حالت بی‌صدا قرار دهید. و اگر قرار است از تلفن همراه خود برای مصاحبه استفاده کنید برای این‌که تصویر لرزش نداشته باشد حتماً آن را بر روی پایه ثابتی قرار دهید.
  • سایر برنامه‌ها و پنجره‌ها را در رایانه خود ببندید. تا نوتیفیکیشن‌ها اختلالی در تصویر یا صدا ایجاد نکنند.
  • حتماً قلم و کاغذ در کنار خود قرار دهید. شاید لازم باشد نکته یا شماره‌ای را یادداشت کنید.
  • یک لیوان یا بطری آب در کنار خود قرار دهید.
  • یک نسخه از رزومه برای خودتان آماده کنید. یا اگر سؤالی دارید یادداشت‌های خود را آماده کنید.
  • بررسی تجهیزات و نرم‌افزارهای موردنیاز قبل از شروع مصاحبه آنلاین را فراموش نکنید. فعال بودن وب کم را بررسی کنید. تنظیمات صدا را بررسی کنید. اتصال اینترنت را بررسی کنید و… . در این صورت اگر تجهیزات یا نرم‌افزارها به‌درستی عمل نکنند، فرصت برای تنظیم آن‌ها خواهید داشت.
  • اگر از لپ‌تاپ یا تلفن همراه استفاده می‌کنید، قبل از شروع جلسه آن‌ها را شارژ کنید.
  • پنج یا 10 دقیقه زودتر وارد سیستم شوید تا در هنگام شروع مصاحبه ویدیویی بتوانید آرام و متمرکز باشید.
این پست ممکن است برای شما مفید باشد
کاربرد گیمیفیکیشن در استخدام چیست؟

اقدامات حین برگزاری مصاحبه ویدیویی

  • دوربین را دقیقاً روبه‌روی خط چشم خود قرار دهید و طوری تنظیم نمایید که تصویر شما در مرکز صفحه قرار گیرد. – اهمیت تماس ( ارتباط) چشمی را فراموش نکنید. شاید برای عده‌ای قرار گرفتن جلوی دوربین دشوار باشد، این افراد ممکن است به دوربین نگاه نکرده و سر خود را پایین نگه دارند از طرفی همه ما به‌طور ناخودآگاه تمایل داریم به تصویر خود نگاه کنیم تا از آراستگی خودمان اطمینان یابیم. اما شما می‌خواهید همان ارتباط مصاحبه حضوری را از طریق مصاحبه ویدیویی برقرار کنید. پس بهتر است هنگام صحبت نگاه خود را به دوربین معطوف کنید. وقتی این کار را می‌کنید چشمان شما با چشم مصاحبه کننده در انتهای دیگر همسو می‌شود. می‌توانید هنگام گوش کردن به صفحه نگاه کنید.
  • به یاد داشته باشید که اتصالات دیجیتالی ممکن است گاهی اوقات تأخیر داشته باشد. برای جلوگیری از صحبت همزمان با مصاحبه کننده یا قطع چند کلام اول وی به مصاحبه کننده اجازه دهید سؤالات خود را تمام کند و پس از چند ثانیه مکث شما پاسخ را ارائه دهید.
  • صاف بنشید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید. هنگام گوش دادن، سر تکان دهید و لبخند بزنید و هنگام صحبت کردن در صورت لزوم از حرکات دست استفاده کنید. البته دقت کنید چون ممکن است تصویر با تأخیر ارسال شود و حرکات دست متناسب با کلامتان نباشد پس خیلی هم‌ دستتان را تکان ندهید.

 

مصاحبه آنلاین با کارجویان: توجه به زبان بدن
در مصاحبه آنلاین با کارجویان حتماً به زبان بدن خود توجه داشته باشید.

 

* اگر تا اکنون تماس تصویری برقرار نکردید بهتر است قبل از مصاحبه حتماً چند بار با اعضای خانواده و دوستان خود تمرین کنید و از آن‌ها در این مورد بازخورد دریافت کنید.

  • گفته شد اعضای خانواده و اطرافیان را در جریان مصاحبه بگذارید اما اگر مشکلی در این زمینه پیش آمد می‌توانید عذرخواهی کنید و صدا را برای چند ثانیه قطع کنید تا مشکل را برطرف کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.