کاربرد گیمیفیکیشن در استخدام چیست؟

استفاده از گیمیفیکیشن در منابع انسانی، پدیده جدیدی نیست. این مفهوم حدود سال 2010 رایج و به‌عنوان یک ابزار برای افزایش مشارکت مشتریان و کارکنان به‌کار گرفته شد. بااین‌حال، بسیاری از متخصصان منابع انسانی در مورد پذیرش گیمیفیکیشن در استخدام دچار تردید هستند.

اگر بخواهیم این مفهوم را خیلی ساده تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم گیمیفیکیشن عناصر بازی را وارد موقعیت‌های جدی و خارج بازی می‌کند. درحالی‌که شرکت‌ها در ابتدا از گیمیفیکیشن صرفاً به‌عنوان یک تکتیک بازاریابی برای تعامل با مشتریان خود استفاده می‌کردند، در دهه گذشته این مفهوم در محیط کار هم به کار گرفته شد. و اکنون به‌عنوان جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی در جذب، انتخاب، نگهداشت و توسعه کارکنان استفاده می‌شود.

برای استفاده از گیمیفیکیشن در فرایند استخدام باید بتوان موقعیت‌ها و سناریوهای شغلی را در قالب یک محیط بازی، بازآفزینی کرد. هدف از این کار، ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت افراد است. متقاضیان شغلی در این فضا، با هم رقابت می‌کنند و افرادی که بهترین عملکرد را دارند استخدام می‌شوند.

چرا از گیمیفیکیشن در استخدام استفاده کنیم؟

مغز ما زمانی‌که از انجام کاری لذت می‌بریم؛ فعال‌تر است. به همین دلیل، ما قادر به دریافت و اطلاعات بیشتری هستیم که برای یادگیری ضروری است. وقتی روش‌های گیمیفیکیشن برای یادگیری به کار گرفته می‌شوند، کل فرآیند برای فرد لذت‌بخش‌تر می‌شود. بنابراین گیمیفیکیشن ابزاری عالی برای یادگیری و دستیابی به رویکرد هدف‌محور است.

گیمیفیکیشن یک بازی برد- برد را رقم می‌زند

استفاده از گیمیفیشن در استخدام هم متقاضیان را از روال خسته‌کننده و تکراری ارسال رزومه، شرکت در مصاحبه و… نجات می‌دهد. هم در ارزیابی دقیق به کارفرمایان کمک می‌کند. زیرا از آنجایی‌ که متقاضیان از قبل پاسخ‌های خود را برای سؤالات متداول مصاحبه آماده می‌کنند؛ مصاحبه‌های سنتی همیشه بهترین نتایج را برای ارزیابی توانایی‌های داوطلب ارائه نمی‌دهند.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
راهنمای جامع اجرای مصاحبه تلفنی موثر برای کارفرمایان

با معرفی عناصر گیمیفیکیشن به فرآیند استخدام، استخدام‌کنندگان می‌توانند موقعیت‌های مرتبط با شرکت را بهتر ارائه دهند و واکنش متقاضیان را نسبت به آن ارزیابی کنند.

مهارت سنجی
گیمیفیکیشن امکان ارزیابی مهارت‌های کلیدی را فراهم می‌کند.

 

گیمیفیکیشن عملکرد واقعی را شبیه سازی می‌کند

شما می‌توانید از متقاضیان بخواهید که یک موقعیت فرضی را در نظر بگیرند و چالش‌های آن را برطرف کنند. به‌عنوان مثال، وقتی از متقاضی خواسته می‌شود که کارخانه‌ای را در محیط بازی اداره کند، می‌توان مهارت‌های مدیریت زمان، رهبری و حل مسئله او را بهتر از مصاحبه ارزیابی کرد. زیرا در مصاحبه، متقاضی فقط می‌تواند نظرات خود را توصیف کند اما با استفاده از گیمیفیکشن در استخدام، متقاضی آنچه فکر می‌کند را در عمل اجرا می‌کند.

گیمیفیکیشن رقابت سالم ایجاد می‌کند

گیمیفیکیشن ابزاری فوق‌العاده برای افزایش رقابت سالم است. این کار انگیزه یادگیری و استفاده از مهارت‌ها را در فرآیند استخدام موفق، ایجاد می‌کند. همانطور که در هر بازی یک تابلو اعلان امتیازات وجود دارد. در گیمیفیکیشن نیز متقاضیان یک سیستم امتیاز دارند که امتیازات آن‌ها را نسبت به رقبا نمایش می‌دهد.

چگونه گیمیفیکیشن را در فرآیند استخدام اجرا کنیم؟

درست مانند هر ابزار دیگری، گیمیفیکیشن باید با دقت به کار گرفته شود. قبل از استفاده از گیمیفیکیشن، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. دقت داشته باشید که عناصر گیمیفیکیشن باید در راستای هدف بوده و به سادگی قابل اندازه‌گیری باشند. برای طراحی و استفاده از گیمیفیکشین در استخدام نکات زیر را در نظر داشته باشید.

برنامه‌ریزی مؤثر

برای استفاده از گیمیفیکیشن در استخدام، برنامه‌ریزی بسیار مهم است. برخی از سؤالاتی که باید در مرحله برنامه‌ریزی از خود بپرسید این است که:

  • موفقیت برای استخدام چگونه حاصل می‌شود؟
  • چگونه بازی با مهارت‌ها و دانش شغلی مورد نیاز هماهنگ شود؟
  • چگونه نتایج بازی اندازه‌گیری خواهد شد؟
این پست ممکن است برای شما مفید باشد
آیا داوطلب شغلی پیشنهاد کاری دیگری دارد یا خیر؟
اجرای گیمیفیکیشن در استخدام: برنامه‌ریزی مؤثر
قبل از استفاده از گیمیفیکیشن، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید.

 

جذاب و سرگرم‌کننده

بازی سرگرم‌کننده و جذاب است. بنابراین هنگام استفاده از گیمیفیکیشن در فرآیند استخدام، مطمئن شوید که آن برای متقاضیان شغلی سرگرم‌کننده و جذاب باشد. می‌توانید از کارکنان فعلی خود بخواهید به‌صورت آزمایشی در این فرایند مشارکت کنند و به شما بازخورد دهند.

دریافت بازخورد متقاضیان

اخذ بازخورد از متقاضیان در حین و پایان اجرای گیمیفیکیشن ضروری است. باید از متقاضیان نظرسنجی کنید و از بازخورد آن‌ها برای بهبود تجربه کاربری گیمیفیکیشن استفاده کنید. اگر بازخورد متقاضیان منفی باشد، احتمالاً به نتایج مثبتی که انتظار دارید نخواهید رسید.

سنجش معیارهای کلیدی

یادتان باشد شما در نهایت می‌خواهید متقاضی متناسب سازمان خود را انتخاب کنید. بنابراین معیارهای استخدام برای ارزیابی متقاضیان بسیار مهم هستند. بر اساس اهداف استخدامی خود، باید مشخص کنید که بهترین معیارها برای ارزیابی متقاضیان چیست؟

برندسازی

برند کارفرمایی بسیار مهم است. تجربه یک بازی سرگرم‌کننده به‌عنوان بخشی از فرآیند استخدام، مطمئناً می‌تواند به ارتقای برندکارفرمایی شرکت شما کمک کند. نکته کلیدی در اینجا است که باید مطمئن شوید که بازی دارای اعتبار است و با ارزش‌های سازمان شما و دستورالعمل‌های برند کارفرمایی مطابقت دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. مهدی

    سلام و وقت بخیر
    در صورت امکان چند نمونه از بازی هایی که می شود در مصاحبه از آن استفاده کرد را مثال بزنید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.