کارت امتیازی مصاحبه: ابزار کلیدی فرایند جذب و استخدام

به‌عنوان مسئول استخدام این وظیفه شما است که بهترین فرد را از میان داوطلبان شغلی انتخاب کنید. مصاحبه شغلی نقش مهمی در تصمیم‌گیری شما خواهد داشت. به همین خاطر است که تمام افرادی که وظیفه مصاحبه را در سازمان بر عهده دارند، این سؤال برایشان ایجاد می‌شود که چطور باید مصاحبه کنم؟ یکی از ابزارهایی که می‌توانید در جلسات مصاحبه شغلی از آن استفاده کنید، کارت امتیازی مصاحبه است.

باوجود اهمیت بسیار زیاد مصاحبه در فرایند استخدام کارکنان، هنوز هم بسیاری از مدیران فکر می‌کنند با یک گفتگوی ساده و تنها با پرسش چند سؤال می‌توانند در مورد استخدام یا عدم استخدام داوطلبان تصمیم بگیرند. درواقع، وقتی صحبت از گزینش داوطلبان به میان می‌آید، اغلب تصمیم نهایی به حقایق عینی مربوط نشده و به احساسات و تأثیرات درونی برجای‌مانده از مصاحبه بستگی خواهد داشت. این امر منجر به استخدام افرادی می‌شود که ممکن است در نگاه اول جذاب و کاریزماتیک به نظر برسند، اما پس از گذشت مدتی، عملکرد ضعیفی از خود نشان خواهند داد.

بدتر از همه این‌که احساسات درونی ممکن است ناشی از سوگیری‌هایی باشد که حتی خود مصاحبه‌کننده هم از آن بی‌خبر است. به‌عنوان‌مثال مصاحبه‌کننده در گذشته تجربه بدی از استخدام یک فرد بسیار جوان داشته است و اکنون در مورد استخدام یک فرد جوان دیگر احساس خوبی ندارد. این نوع سوگیری‌ها را می‌توان با استفاده از کارت امتیازی مصاحبه به حداقل رساند یا حتی از بین برد.

کارت امتیازی مصاحبه چیست؟

کارت امتیازی مصاحبه سندی است که به شما کمک می‌کند تا مصاحبه‌های شغلی را ساختار مند کنید. سؤالات مربوط به تناسب فرد با شغل و سؤالات مربوط به تناسب فرد با سازمان دو بعد اصلی کارت امتیازی مصاحبه است. این کارت شامل فهرستی از مهارت‌ها، ویژگی‌ها و تجربیاتی است که فرد باید برای موفقیت در نقش موردنظر در سازمان داشته باشد. فرآیند مصاحبه بر اساس این کارت طراحی می‌شود و مصاحبه‌کننده این عوامل را در هر نامزد بررسی و تأیید/ رد می‌کند.

هدف از کارت امتیازی استخدام، ارزیابی عینی داوطلبان است. این ابزار تضمین می‌کند: مصاحبه‌کننده داوطلب را بر اساس استانداردهای از پیش تعیین‌شده ارزیابی می‌کند نه دریافت حسی خود.

کارت امتیازی مصاحبه چه مزایایی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟

استفاده از کارت امتیازی استخدام ممکن است زمان‌بر باشد اما مزایای این ابزار ارزش تلاش اضافی را دارد. زیرا به انجام کارآمدتر فرآیند استخدام کمک می‌کند. در اینجا به برخی از مزایای کلیدی کارت امتیازی مصاحبه اشاره می‌کنیم.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
دلایل شکست برنامه ارجاع: چرا برنامه ارجاع کارکنان در برخی شرکت‌ها موفق عمل نمی‌کند؟

1- فاکتورهای محسوس موفقیت را شناسایی می‌کند.

کارت امتیازی مصاحبه یک سیستم استانداردشده درجه‌بندی داوطلب است که معیارهایی را که باید بر اساس آن داوطلبان ارزیابی شوند، شناسایی می‌کند.

2- زمان مصاحبه را مدیریت می‌کند.

ازآنجایی‌که مصاحبه‌کنندگان کاملاً در مورد آنچه از داوطلب شغلی می‌خواهند (معیارهای شغلی) آگاه هستند، هیچ مکالمه غیرضروری در طول مصاحبه صورت نمی‌گیرد. این ابزار استخدام به شما کمک می‌کند از خارج شدن از موضوع و اتلاف وقت در طول مصاحبه جلوگیری کنید.

3- از هرگونه تعصب شخصی نسبت به داوطلب جلوگیری می‌کند.

هنگامی‌که از کارت امتیازی مصاحبه استفاده می‌کنید، سؤالات یکسانی را از همه داوطلبان در  یک موقعیت شغلی می‌پرسید. پرسش‌ها و سیستم رتبه‌بندی ثابت، مقایسه داوطلبان را آسان و دقیق می‌کند.

4- اطلاعات داوطلب را ثبت و نگهداری می‌کند.

به مکالمات روزانه خود فکر کنید. احتمالاً همه جزئیات را به خاطر نمی‌آورید. استفاده از کارت امتیازی برای گفتگو با نامزدها به شما کمک می‌کند تا پس از پایان مصاحبه، آنها را به‌دقت ارزیابی کنید. مخصوصاً زمانی که تعداد متقاضی زیاد باشد.

چرا از کارت امتیازی مصاحبه استفاده کنیم؟

استفاده از کارت امتیازی مصاحبه یا کارت امتیازی استخدام به شما کمک می‌کند تا فرآیند مصاحبه منسجم‌تر و استانداردتری داشته باشید. داوطلب را به روشی عینی‌ ارزیابی کنید و احتمال استخدام بر اساس احساسات را کاهش دهید.

علاوه بر این، بازبینی کارت امتیازی افراد استخدام‌شده چند ماه پس از شروع کار نیز مفید است. به امتیازاتی که در طول مصاحبه به آن شخص داده‌اید نگاه کنید. آیا امتیازات با نمره عملکردی که اکنون دارد، مطابقت دارد؟ اگر پاسخ خیر است به این فکر کنید که چه نوع سؤالاتی را می‌توانید در فرآیند مصاحبه بگنجانید تا مهارت‌ها و ویژگی‌های موردنظر را بهتر موردبررسی قرار دهید.

طریقه ساخت کارت امتیازی مصاحبه چگونه است؟

واقعیت این است که هیچ کارت امتیازی استخدام از قبل آماده شده‌ای وجود ندارد که بتوان در تمام سازمان‌ها و برای تمام مشاغل از آن استفاده کرد. هر کارت امتیازی باید مختص ارزش‌های سازمان و نیازهای شغل باشد.

این پست ممکن است برای شما مفید باشد
5 نمونه شگفت‌انگیز از ساخت برند کارفرمایی در اینستاگرام

ایجاد کارت امتیازی استخدام

کارت امتیازی معمولاً از 4 ستون تشکیل‌شده است.

  • معیارهای مورد ارزیابی (مهارت‌ها، توانایی‌ها، ویژگی‌ها و…)
  • پاسخ داوطلب
  • رتبه عددی (به‌طورکلی بین 1-10 متغیر است)
  • نظرات شخصی مصاحبه‌گر در مورد داوطلب

در گام اول، باید مشخص کنید از داوطلب شغلی چه چیزی می‌خواهید. شما باید فهرستی از مهارت‌ها و توانایی‌هایی که برای موفقیت در شغل ضروری است، تهیه کنید.

معیارهای کارت امتیازی باید بر اساس شرایط شغلی و شایستگی‌هایی که برای موفقیت در نقش ضروری است، تنظیم شود. علاوه بر این، کارت امتیازی استخدام به ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی خاصی که کارکنان باید در فرهنگ کاری شرکت داشته باشند، نیز می‌پردازد.

هنگام مصاحبه برای استخدام‌، غیراز مهارت‌های ویژه نقش، ویژگی‌هایی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید تا بفهمید آیا داوطلب با فرهنگ شرکت شما مطابقت دارد یا خیر. فردی که در یک کار خاص فوق‌العاده ماهر است، اما برخی ویژگی‌های اصلی که تیم شما برای آنها ارزش قائل است، ندارد (مثلاً صداقت، نظم و…) قطعاً مناسب سازمان شما نخواهد بود.

در گام بعد، به هر معیار بر اساس اهمیت آن باید وزن داده شود. به‌عنوان‌مثال، اگر مهارت‌های ارتباطی برای نقش ضروری است، باید به این معیار وزن زیادی داده شود.

  •   در این مرحله به‌دقت وزن‌ها را برای مهارت‌های مختلف تعیین کنید، زیرا اغلب یافتن یک فرد که در همه زمینه‌ها ماهر باشد دشوار است. بنابراین باید بدانید که کدام مهارت‌ها دارای اهمیت بیشتری است.

در گام آخر، به هر یک از نامزدها بر اساس معیارهای موجود در کارت امتیازی مصاحبه، امتیاز داده می‌شود. سپس نمرات جمع و نمره کل هر داوطلب مشخص می‌شود.

کارت امتیازی استخدام ابزاری است که توسط مصاحبه‌گران برای رتبه‌بندی کاندیداها بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای از پیش تعیین‌شده استفاده می‌شود. این ابزار امکان ارزیابی عینی‌ داوطلبان را فراهم می‌کند و به اطمینان از اینکه با همه آنها منصفانه رفتار می‌شود، کمک می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.